mercoledì 18 novembre 2015

RADU TUDORAN: SCRISUL, CA O IZBĂVIRE

PUBLICAT ÎN REVISTA LUCEAFĂRUL DE DIMINEAȚĂ
Nr. 1/ 2016 (1067)

RADU TUDORAN: SCRISUL, CA O IZBĂVIRE

În dimineaţa zilei de 19 noiembrie1992, la Spitalul Fundeni - secţia de Chirurgie cardiovasculară condusă de prof. Pop D. Popa, se stingea scriitorul Radu Tudoran. Lângă patul în care îşi dădea ultima suflare nu se afla medicul chirurg care executase operația, fără să prevadă complicaţiile pe care un bypass de arteră femurală le putea provoca unui pacient înaintat în vârstă. Drumul către acel deznodământ tragic se deschisese cu vreo doi ani în urmă, când, în cursul lungilor sale trasee prin oraş, scriitorul începuse să simtă că îi amorţea un picior; mai mult decât să îl supere, faptul îi crea nelinişte şi îl îndemna să se claustreze în casă. Prof. Juvara, prieten de o viaţă, îi sugerase pericolul instaurării unei arterite ce ar fi putut duce, într-un viitor incert, la amputare; așa a prins contur nefericita idee a unei intervenții chirurgicale.
Mai în glumă, mai în serios, am încercat în nenumărate rânduri, sprijinită de familie, să diluez acele temeri și să îl îndemn la un control în străinătate. Am stabilit și un program riguros de plimbări, de trei-patru ori pe săptămână, miercurea după-amiază şi în weekend, pentru susţinerea circulației; nutream convingerea că voi reuși să îi schimb opțiunea. Astfel, jumătate din luna august, după întoarcerea tuturor din vacanță, precum şi lunile septembrie, octombrie şi primele zile din noiembrie, până la internarea de luni 9, am străbătut sistematic parcurile şi cartierele liniştite, în bună tovărăşie. Lungii ani de când ne cunoșteam şi mai lungii de prietenie a scriitorului cu părinţii mei, teancul de caiete pe care mi le dăruise în prima adolescenţă, îndemnându-mă să pun medodă în scrisul pe care îl exersam copilărește, identitatea de păreri și preocupările literare, paginile pe care le publicasem mai recent și cele la care lucram de câteva luni de zile împreună cu Geo Bogza - toate acestea creaseră o reală afinitate între noi.

Am amintiri extraordinar de pregnante: la plimbare purta un pulovăr albastru sau vieux rose, riguros în encoeur şi cămaşă albă pe dedesubt; purta pantaloni de catifea reiată bleumarin şi avea o siluetă frumoasă – dar vedeam cu durere că în numai câteva luni căpătase expresia unui vârstnic. Nu atât ridurile de pe frunte sau părul alb şi rar îi mărturiseau acum vârsta, cât pasul nesigur, opririle dese, oftatul intermitent, ca și cum ar fi dus pe umeri o greutate strivitoare și numai cu prețul unui mare efort se ținea drept.
Simțeam că trecea printr-o criză primejdioasă, gândeam că emoțiile timpurilor din urmă îl istoviseră, deodată anii îl apăsau, îi simțea grei, îi tăiau răsuflarea, i se agățau de picioare. Când se întâmplase o atât de perfidă infiltrare a bătrâneţii în acest om falnic şi neîmblânzit chiar nu înţelegeam, mă obişnuisem să îl consider nemuritor, aşa cum la tinereţe ne considerăm de obicei părinţii.

Radu Tudoran trăise acel sfârșit de ’89 cu un entuziasm extraordinar, cu o speranță înaripată și tinerească de eliberare, de binecuvântată primenire a întregii societăți. Cu numai vreo doi ani în urmă traversasem împreună, cu Dacia breck a tatălui meu, Calea Victoriei, sub ropot de gloanţe, urlând cât ne ţinea gura, prin geamurile complet coborâte, Jos comunismul! Ne îndreptam săgeată către Uniunea Scriitorilor, strecurându-ne printre rafale de împușcături și glumeam amândoi cu inconștiență, uitând că în orice moment am fi putut deveni ținte. Capitala părea nelocuită, era o lumină blândă pe străzile pustii și carosabilul semănat cu așchii de tencuială smulse de proiectile, din pereții caselor. Fusesem în trecere pe la Elena Doxănescu - cenzorul care în mod paradoxal îl protejase pe Tudoran de rigorile diavoleşti ale cenzurii comuniste, înlocuită, ca pedeapsă pentru îngăduințele sale, cu tartorul Mihai Dulea. Acolo desfăcusem sticla de șampanie pusă de-o parte de gazde, tocmai pentru eventualitatea în care sperasem utopic, fără să bănuim că ne era într-adevăr dat să trăim o asemenea întorsătură a istoriei. Abea am atins băutura cu buzele, urma să ajungem în centru, unde auzisem că se trăgea în foc continuu.
Scriitorul nu intenţiona să fie condus, apoi cedase pentrucă ştia că l-aş fi urmat oricum, cu maşina. M-a îndemnat să conduc repede, se tot răsucea, uitându-se nedumerit în jur și se întreba cine și de ce trăgea, nu credea absolut deloc în povestea cu teroriștii; intuiția și experiența îi treziseră bănuiala că se puneau la cale ceva jocuri murdare. Se lăsa totuşi furat de entuziasm, repeta am ajuns să trăiesc și minunea aceasta! Da, scrâșnesc porțile infernului, sper că ne vom salva, că vom avea dreptul la normalitate. În toată zbaterea aceea, el îşi păstra luciditatea: unii au uitat, mulţi n-au știut niciodată cum se trăieşte fără constrângeri, spunea; paradoxal, oamenilor le va fi frică de libertate, de democraţie – acestea sunt teritorii vaste şi complet străine, ca oceanele; totuși, libertatea adevărată este să speri cu măsură.

În dreptul Uniunii a coborât din mașină agil, dintr-o singură mișcare și m-a îndemnat să mă duc direct acasă, pe străzi laturalnice, pe unde nu se auzeau împușcături. I-am făcut semn cu mâna și el a ridicat brațul a salut, cum făcea de obicei; în pofida păcăniturilor necontenite din jur, a rămas pe trotuar până am cotit la dreapta, luând direcția Buzești – îl vedeam în oglinda retrovizoare, mi se părea foarte înalt și suplu, emoția care îi inundase chipul îi netezise trăsăturile, iar părul alb agăţase lumina în el.

Ştiam ce subiecte îi puteau provoca iritarea şi în cursul plimbărilor noastre cu scop terapeutic mă feream cel mai adesea să le ating, totuși uneori le abordam abrupt, tocmai pentru a-l lăsa să-şi schimbe gândurile sau să se elibereze de multele indignări care clocoteau în el. În acea perioadă percepeam, cu nedumerire, că în tot ce vorbeam şi plănuiam se strecurase o umbră, chiar și bună dispoziţia era cam forţată și amândoi ne agăţam de imediat ca de o mână curentă pe marginea unui hău amenințător. Apăruse astfel necesitatea stringentă de a schimba lavoarul băii din Şipotul Fântânilor - ceea ce a şi fost făcut - de a găsi o pereche de crampoane mai comode decât cele metalice pe care el le purta iarna, sau de a-i cere lui Pantazică, instalatorul de la Ghermăneşti, să golească imediat subsolul inundat de apa de ploaie. Îl aud încă, enumerând : să-l ajute pe Geo care avea probleme cu încălzirea apartamentului; să ajungă la Uniunea Scriitorilor, unde încă existau confruntări cu fracţiunile de căţei ai fostului regim; să îşi întâlnească vechiul editor, îndrăgitul om de carte Valeriu Râpeanu şi pe Ana Maria Grădinaru, care îi publicase ultimile volume – şi lista continua.

Existau, în paralel, şi planuri de care vorbea cu o reţinere aproape superstițioasă – acestea se refereau la scris, iar el trăia scrisul ca pe singura izbăvire posibilă. Avea multe proiecte, gândea un articol frumos despre rege, altul rău despre întâmplările din politica românească - alegerile din mai '90, mineriadele abjecte, înfrângerea revoluţiei de după revoluţie, interdicția ca Majestatea Sa să mai intre în țară, dialogul tensionat al generaţiilor din care, după cum preconiza, învingătorii de astazi vor fi marii învinși de mâine. Dar cel mai mult - era o adevărată obsesie - dorea să ţintească sfârşitul ultimului său roman aflat încă în şantier: Sub zero grade.
În sinea mea eram cumva refractară acelui titlu, sugerasem timid că aveam unele rețineri fără conotaţii literare, iar el îmi mărturisise că i se prezentase singur la uşă, ca un necunoscut ascuns sub un mantou larg şi provocase acest al șaptelea roman din ciclul Sfârșit de mileniu: se referea la primii zece ani ai dictaturii comuniste, cei mai cumpliți, petrecuți sub ocupație sovietică și încheiați cu moartea lui Stalin. Atunci, prezența otrăvită a marelui vecin de la răsărit pe pământurile românești provocase cumplitele hecatombe de nevinovați și el însuși, ca scriitor, fusese îngropat de viu de Mihai Novicov, când îl scosese din rândurile Uniunii Scriitorilor pentru refuzul ferm de a se lăsa aliniat. Da, Sub zero grade arăta cu degetul spre o perioadă de moarte şi glaciațiune, căreia avea să îi mai urmeze una, două, mai multe.

Anii cei mai răi îi petrecuse în cămăruța din Smârdan 17, etajul șapte, unde vara temperatura trecea peste cincizeci de grade. De obicei scria aşezat în pat, dar în cuptorul de august nu putea lucra decât pe jumătate cufundat în cada cu apă rece, peste care aşeza o planşetă. Supraviețuia din stilizări de romane ruseşti, traduse grosolan - puţin Tolstoi şi mult proletcultism, să te cutremuri de indignare, dar încerca să facă treabă bună, era unica sursă de venit. În prefața la ultimului său volum, nota: Scriu cu parapon? Da, recunosc, și n-am să-mi pun frâu până (…) n-oi uita uralele delirante din piața care s-a numit atunci Stalin. Locuiam în apropiere și la marile defilări mă înfundam în odaie, cu ferestrele închise, cu obloanele trase și cu perna în cap, dar strigătele mulțimii isterizate tot îmi ajungeau la ureche: Stalin! Stalin! Stalin!...În acei ani avusese lângă el o femeie frumoasă, al cărei tată, excelent scriitor şi critic literar, îi era prieten – Vladimir Streinu. Nici această a treia căsătorie nu era însă menită a dureze, Tudoran recunoştea că nu avea vocaţie de soţ, nu putea rezista într-o relaţie de rutină.
Trecutul comunist, resuscitat și foarte prosper în societatea noastră postrevoluţionară, constituia un subiect cumva salvator, întrucât stârnea imediat indignarea scriitorului, ceea ce mi se părea o atitudine mai tonică, pământ sub picioare, faţă de acea stare neobişnuită, imponderabilă, făcută parcă din scame lungi de tăcere ambiguă - ceva mai mult decât melancolia şi mai altfel decât tristeţea - care ne însoţea de la o vreme plimbările.

La sfârşit de săptămână îi plăcea să se oprească pe malul lacului Floresca, îmi arăta un loc situat puţin înainte de patinuar: acolo se refugia din cuptorul mansardei, aducând cu el teancul de hârtii pe care lucra şi un recipient cu o fiertură. Da, folosea exact acest cuvânt, care denumea un amestec gros de legume felurite şi câţiva pumni de orez adăugaţi la sfârşit; lăsa oala bine acoperită vreo jumătate de oră, apoi înghiţea o porţie şi lua cu el o alta, pe malul lacului, unde rămânea până la apus. Îşi întrerupea lucrul doar cât să se răcorească în apă –înotul era singura bucurie pură care i se permitea. Să mărturisesc că mi-a spus că îl voi putea regăsi acolo, într-un viitor incert, dar nu foarte depărtat; că mi-a vorbit de incinerare şi de dorinţa să păstrăm urna, acasă la noi? Când a rostit această dorinţă, tocmai intram în bloc, tata pregătise un sos pentru spaghete după o reţetă pe care nimeni nu reuşea să o imite. Am rămas cu pumnii strânşi, privindu-l în ochi, fără vorbe. Înţelesesem deodată un adevăr dramatic: el aproape renunţase la luptă. L-am implorat să se răzgândească, operaţia aceea nu trebuia făcută, dar a dat obosit din mână, lasă, profesorii prieteni aranjaseră deja internarea, totul; insistenţele mele păreau să-l irite. Se întâmpla în sâmbăta dinaintea internării de luni; duminică avea să îmi lase cheile casei sale, după ce l-am ajutat să îşi pregătească mica valiză cu lucrurile de primă necesitate pentru spital. Am împachetat împreună şi volumul său – Casa domnului Alcibiade, din câte îmi amintesc - în care a pus plicul cu cei 200 de dolari destinat chirurgului – preţul unei morţi lente, după cele şaisprezece ore de intervenţie, vreo cinci operaţii succesive şi alte câteva zile de agonie, cu aorta abdominală trombozată şi vena cavă retezată, din pură neîndemânare. Dar aceasta este o altă poveste, pe care nu o pot încă rosti.

Mă întorc acolo, la malul apei, la ora apusului pe care o aştepta ca un îndrăgostit. Era octombrie şi ziua se scurtase mult; ţipa câte un corb, câte un pescăruş oportunist, care uitase de mare; era pace, dar Radu Tudoran spunea că indignarea îl sufocă. Își amintea adeseori ziua aceea de 20 mai 1990, Duminica Orbului, când am rămas multă vreme alături, lângă Cișmigiu, unde fusese la vot și dorea să vadă ce se petrecea cu urnele. Aruncate de-a valma de niște oameni în salopete într-un camion plin cu saci de buletine, tras pe latura din stânga a Conservatorului, sparte și nesupravegheate de nimeni, erau la îndemâna celor ce glumeau zgomotos despre importanța conținutului și simplitatea completării lor. Tudoran a plecat de acolo otrăvit de amărăciune.
În acea vreme nu era deloc clar dacă puțina libertate, atâta cât se cucerise prin coborârea sub cruci a unor eroi fără voie, avea să supravieţuiască atacurilor perverse ale eşalonului doi. Scriitorul avea experienţă politică, avea conştiinţă civică şi clarviziune. Îşi înabuşise de la bun început speranţele extravagante, cum le numeşte Ralf Dahrendorf, conştient că jumătate de secol de egalitarism stricase mult în oameni şi lucruri. De-a lungul existenţei se ţinuse departe nu doar de oportunisme, dar și de răzbunări iacobine. Le descărcase toate într-o frază referitoare la Ana Pauker, pe care o vedea ca pe întruchiparea răului absolut: Când o văd în fotografii, sau în filme de arhivă o proiectez imediat cu fața în jos, legată pe bascula mașinii de tăiat capete.

Sentimentul că nu mai avea mult timp să aştepte ştergerea iremediabilă a stigmatului totalitar îl făcea pe Tudoran temător faţă de destinul libertății plătită cu sânge. Se referea mereu la memorie și la responsabilitate, la necesitatea justiției, astfel încât sacrificiul celor pieriți în împrejurările înălțătoare și totodată obscure, numite generic revoluție, să nu fie zădărnicit. Prevedea greutățile infinite pe care avea să le întâmpine instaurarea democrației încă atât de fragilă, încât părea aproape normal să întâlnești la opt dimineața mari adunări de fanatizați care urlau pe bulevardele capitalei Nu ne vindem țara! sau moarte intelectualilor!, să dai nas în nas cu hoardele de mineri năpustite peste universități și peste puțina opoziție, cu pumnii și bâtele. Trăia un déjà vu, reîntâlnea fantasmele trecutului, disprețul și intoleranța față de partidele de opoziție, de diferențele de opinie, nesocotirea promisiunilor, ignorarea străzii, a societății civile și a generațiilor tinere. Astăzi nu se mai putea număra printre atandiști ca odinioară, când în mansarda lui își punea perna în cap să nu audă ovațiile adresate lui Stalin. Voința și conștiința nu îl trădaseră, dar vârsta îi punea o limită de așteptare foarte îngustă.

Mai trebuie spus și că în anii chinuiți existase o posibilitate care l-ar fi pus imediat la adăpost de greutăţi şi umilinţe: colaborarea. Aceasta i s-a propus constant, cu sau fără mănuşi, dar a refuzat-o tot astfel. Admiram infinit constanţa în opţiuni a lui Radu Tudoran, caracter de o fermitate extraordinară:
s-a dovedit incapabil de ambele tipuri de compromis – cel obișnuit, la îndemâna oricui, dar mai ales cel pe care filozoful Avishai Margalit îl numește compromisul putred. În pofida pragmatismului său şi a talentului de a descifra orice mașinărie sau motor, de a amenaja un spațiu în cel mai funcțional și estetic fel cu putință, de a organiza și gestiona cotidianul – se ocupa de existența zilnică a surorii mai mari, Elena, precum și de aceea a cunoscutului său frate, Geo Bogza - Tudoran îşi recunoştea, ca vulnerabilităţi asumate, romantismul şi idealismul. A trăit în funcție de aceste coordonate interioare, sub semnul absolutei onestități, scriind pentru cititor, nu pentru critici, cum obişnuia el însuşi să spună. A rezistat sub presiune și interdicție, așteptând cu speranță sfârșitul glaciațiunii și având drept singură hrană, iluzia (prefața la Sub zero grade). Unii confraţi au strâmbat din nas în fața scrierilor sale, catalogîndu-le drept romane de aventură, pentru tineret, ori pur şi simplu le-au ignorat, prelungind astfel excluderea semnată de secretarul Novicov, în acel glacial ’49.
În pofida acestor opinii, Radu Tudoran rămâne, în contextul scriitorului român forjat de dictatură și de oportunisme conexe, un exemplu de verticalitate morală. Un arhetip de cetățean şi creator liber. Un învingător.

Diana Turconi,
18 noiembrie 2015



Nessun commento:

Posta un commento