mercoledì 25 novembre 2015

ORAȘUL SILUETELOR DE FUM I



Bucurestiul Cultural | Editie scrisa 18.01.2006
Bucurestiul Cultural, nr 1/2006


articol de Diana Turconi

De la N. Iorga la P. Zarifopol, de la H. Stahl la G.M. Cantacuzino, Al.Tzigara Samurcaș, C. Sfințescu sau G. Călinescu, nenumărate pagini de studiu dedicat, de proză fermecătoare, de observații pline de spirit, de bun simț și de bun gust au fost dedicate Bucureștilor. Privit când ca o mahala întristătoare, când uluindu-ne cu nodul la cravată și aerul monden de „micul Paris”, orașul ne cheamă și ne respinge, ne înduioșează și în același timp îl detestăm temeinic; îl căutăm febril prin albume și pliante, dar fugim de el imediat ce putem, cât de departe – iar de acolo ne este dor de el, cu o duioșie în care se împletește, pervers, un mic frison masochist.


Insidios, cum numai ireparabilul știe să se statornicească, Bucureștii au devenit pentru mine un „oraș imaginar”, spațiu al impalpabilului, legat de prezența unor oameni extraordinari, pe care abia indrăznesc să îi numesc prieteni, astăzi topiți în siluete înalte de lumină. Străbăteam împreună, până nu chiar demult, străzile sufocate de beznă, zăpezile tăcute și noroaiele din rigole, mângâiam câinii maidanelor sau înfruntam agresivitățile colorate, de târg balcanic. Prezența lor preschimba realitatea cenușie într-un alt București, plin de haz și de sens, unde băteau clopotele, se întâmplau expoziții și concerte, se vorbea mult despre cărți, teatrele te îmbinau cu moliciunea fotoliilor de catifea roșie, castanii reînfloreau zăpăciți sub soarele de octombrie.

Iată-l acolo, la poalele Dealului Mitropoliei, pe Florin Mugur, poet și redactor de carte, care în anii premergători lui ’90 adăuga semnăturii lui, ca o distincție de onoare, „poet evreu”. Plimbarea noastră pornea întotdeauna din fața blocului de pe strada Bibescu Vodă, unde, la etajul trei, Iulia, tot mai devastată de lungile ore de dializă, flutura mâna și îmi striga „obligă-i să se plimbe, s-au lenevit de tot!”. Erau primăveri ploioase și toamne reci, pe străzile pustii răsunau doar pașii noștri și fâsâitul lăbuțelor câinelui Fix, tekelul auriu, ale cărui unghii crescuseră prea lungi și zgâriau ușor asfaltul; Mitropolia năpădită de corbi își apleca fruntea, întristată și rușinată de bisericile care cădeau una după alta sub buldozăre, puii de rromi, în picioarele goale, lipăiau după noi, vreo Dacia ciupită de rugină ne împroșca până la urechi. Mugur mergea cu bărbia în piept, de câțiva ani nu mai întreținea nicio relație cu orașul. Îmi pomenise odată despre acel moment de ruptură definitivă - se afla la redacția „Cărții Românești” și aștepta în fața ferestrei, lângă ibricul aburind, așa încât asistase neputincios ca într-un coșmar la momentul când o mașină țâșnită din senin i-a culcat la pământ tatăl vârstnic, care se grăbea către cafeaua veritabilă, primită prin pachet. In sinea lui considera orașul nimic alta decât un martor nepăsător al calvarului zilnic al tuturor, inclusiv al lui, care la cinci dimineața, vară-iarnă, o însoțea pe Iulia la spital, pentru ședința de dializă. O aducea înapoi aproape stinsă, dar tandră, se țineau de mână în salvarea delabrată care o zdruncina insuportabil și toate în jur deveneau dușmănoase, soarele, ploaia, claxonul mașinilor, zarva florăreselor și a copiilor, indiferența oamenilor, succesiunea anotimpurilor, viața. Niciodată vesel, elementul natural al lui Mugur părea să fie tristețea, dar și-o exprima cu un spirit jucăuș și autoironic, sunt cauza și efectul, pactizez cu deopotrivă cu schingiuitul și cu schingiuitorul, sindromul Stockholm se numește, nu-i așa? Pășea rar, cu șchiopătatul acela pronunțat, pe care îl rotunjea elegant din șold, ca o mișcare de dans, încât devenea aproape un răsfăț. Barba roșcată, înspicată cu alb, pieptănată cu grijă mai ales în zilele lui cele mai proaste, aduna picurii de ploaie ca pe ciorchi de mărgele mărunte. Nu eram de capul nostru, tekelul Fix ne însoțea tacticos, era singura pată însorită în cenușiul din jur. Avea un nărav prost, rămânea leneș în urmă, iar Mugur, după ce tovarășul îi fusese desprins pe furiș din lesă și îl regăsise în Obor, scos la mezat, era riguros în a-l ține sub observație. Căutam micile spații verzi, Fix scurma viguros cu labele scurte iarba năclăită de noroi, se repezea prin băltoace după pisici și porumbei, sau dispărea pe sub frunzișul prăfuit al gardurilor vii. Priveam cu îngăduință la toate năzbâtiile acelea, de parcă aș fi știut că nu peste mulți ani avea să rămână orfan și să devină un membru al familiei mele. Mugur se răstea la el, uite în ce hal te-ai murdărit, măgarule, iarăși o să se supere Iulia pe noi, of, nici un câine să nu arunci pe străzile astea noroite. De fapt, măgarul care mestecă foi de hârtie în groapa de gunoi a Europei sunt chiar eu, Dianușka, am scris versurile alea pentru mine însumi…
*
Radu Tudoran avea o cu totul altă relație cu orașul. Spirit neliniștit, curios și pătrunzător, era mereu în căutare de imagini, de întâmplări, de oameni și trăiri. Privindu-l cum străbătea cartierele și parcurile, înalt, suplu și agil, parcă adulmecând trasee, nu puteai să nu te gândești la acei ogari nobili, care descifrează imediat pădurea și descoperă fără greș urma vânatului. Era la curent cu tot ce se construia sau se distrugea, Colentina, Rahova, Titanul sau Dămăroaia, până la cartierele cele mai imunde, nu aveau secrete pentru el, știa să îți spună cu precizie ce mutilări au mai fost aplicate orașului, câți metri a fost deplasată cutare biserică, pentru a fi sufocată cu impietate între blocuri, ce orori se ridică sau pentru care tezaur de arhitectură
s-a mai pronunțat o condamnare, câte straturi cu verze au fost semănate în Herăstrău, câte ornamente impudice au mai apărut în fântânile din centrul civic. Tot el știa, ca nimeni altul, câte conștiințe s-au mai pervertit, cine și-a pus poalele în cap, care frunte s-a plecat nu de teama sabiei, dar ca să capete ciolanul. In peregrinările lui avea puncte de popas precise, vizita cu regularitate o seamă de familii din medii felurite, de unde își culegea informațiile. Nu disprețuia părerea oamenilor simpli, avea un dialog cald cu taximetriștii, dar și cu țăranii veniți de la marginea orașului sau mai de departe, cărora le deschidea bucuros ușa. Venea în vizită la noi acasă sâmbăta sau duminica. Îl lega de tata o prietenie afectuoasă, veche de multe decenii, verificată în clipe de mare cumpănă pentru amândoi. Se considerau niște supraviețuitori și acest sentiment îi înfrățea ca un grad de rudenie. Nu prea știu despre ce vorbeau, am prins de câteva ori frânturi de dialog, își aminteau de prieteni comuni, înghițiți de teroarea anilor ’50, sau convertiți la colaborare; alteori dezbăteau teme de urbanism, îi pasiona acest subiect. Când străbăteam împreună orașul, lui Radu Tudoran îi păcea să se oprească, să-mi arate, să comenteze: în trecut, Bucureștii reușiseră să se salte peste smârcuri, maidane și birturi mizere, de Bărăgan; au fost gândite cartiere organizate pe specific, cel al oficiilor de pe lângă Palatul Domnesc, lipscanii, gabrovenii, cartierul calicilor - astăzi Calea Rahovei...Existau destule case frumoase, dar bunul gust nu s-a manifestat pe-aici în mod pregnant, era un amestec eclectic de boierie și mahala. Uite casele în stil occidental, ridicate de cei cu bani – unele frumoase, altele greoaie, coloane voinice, fără suplețe, capiteluri de zidărie ieftină, ferestre mici, încăperile rămâneau întotdeauna într-o penumbră umedă. Iată-le pe astealalte, case cenușii, de oameni mai nevoiași, în așa-zisul stil săsesc, cu dormitorul împins în praful străzii și sufrageria în partea cealaltă, spre cotețele din fundul curții. Fiecare a construit cum a vrut și unde a vrut, Bucureștii nu au avut niciodată un caracter unitar; câte un om de cultură sau câte un primar priceput, mai îndreptau, mai salvau ceva; astăzi însă orașul a ajuns o jucărie jalnică, desfăcută în bucăți de un copil cu minte puțină...

                                                             *
Începând cu octombrie, când printre constelații reapărea Orion, în perimetrul parcului mic din fața Ateneului, puteai să îl întâlnești, aproape zilnic, pe Geo Bogza: profilul de șoim, deasupra unei siluete neobișnuit de alungită, înfășurată într-un palton negru, pe care nu îl dezbrăca până spre sfârșitul lui mai; bastonul înalt – sau bățul de schi, după care trecătorii întorceau nedumeriți capul. Bogza rostea cuvintele puternic și rar, glasul acela ca o bătaie de clopot: statuia lui Eminescu, profilată pe albul proaspăt al coloanelor din spatele ei – atât mi-a mai rămas, față cu năvala hâdului. Acești ultimi ani ai mei nu înseamnă decât intervalul dintre coroanele de flori pe care i le aduc, de 15 ianuarie. In tinerețea noastră, am locuit împreună cu Bunty nu departe de-aici, într-o mansardă insalubră, unde te sufocai de căldură sau degerai de frig. In serile de vară, când tocurile înalte ale cochetelor cu taioare Dior se afundau în asfaltul înmuiat, simțeai pe obraz respirația orașului: efluvii de salcâm, tei, iasomie. Bucureștii - altminteri o aglomerare de case alăturate fără noimă, cu periferii centrale, de oraș țigănesc, ceea ce e mult mai rău decât un sat de gospodari – devenea, începând cu jumătatea lui aprilie, o grădină nesfârșită, cu lacuri, mari spații verzi, mulțime de curți pline de zarzări și minuscule insule înflorite la fiecare cot de stradă. Despre acel București, fără monumente impunătoare, dar cu zeci de clădiri, unele remarcabile, văruite într-un alb proaspăt, vorbea plin de tandrețe George Călinescu. Când li s-a dat liber blockhausurilor să strivească iarba și florile, respirația orașului a devenit otrăvită, Bucureștii au prins să moară. De ce ne-am permis silnicia asta? Se invocă modernizarea, se invocă și vorba unui om de spirit, că la porțile Orientului totul este posibil. Eu am scris că vorba aceea îmi repugnă. Port în mine porți aspre, de uriași de la miazănoapte – dar în lemnul lor stau săpate adânc simboluri solare. În pofida urâțeniei și a murdăriei lui, nu mă lepăd de București. Spuneam că Dimitrie Cantemir a trăit pe când nimeni nu bănuia că pe meleagurile noastre se va naște Mihai Eminescu – și totuși nu s-a rușinat să fie român...

Nessun commento:

Posta un commento