11
februarie 2014: un an de la anunţarea de către Papa Benedict al
XVI-lea a retragerii sale de la conducerea Bisericii Catolice, cu
eficacitate efectivă din 28 ale aceleiași luni. Gestul “istoric”,
abătut ca un fulger peste Cetatea
Vaticanului tocmai în ziua sărbătorii acestuia - 11 februarie,
aniversarea Pactelor Laterane - și a apariției Fecioarei la Lourdes, a surprins Biserica Romei la toate
nivelurile ierarhice şi a uimit lumea întreagă. A curs multă cerneală, deși analiştii au
admis că nu erau pregătiţi să comenteze semnificaţiile multiple
ale gestului pontifical, gândit de Papa Ratzinger în felul care îl
caracterizează - cu nuanţe multiple şi cercuri concentrice
de profunzime.
Grigore
al XII-lea, ultimul Pontif demisionar, a renunţat la Scaunul petrin
în 1415, în cursul Conciliului de la Costanza. După mai bine de
şase secole, nu este de mirare că decizia similară a Papei
Benedict al XVI-lea a provocat atâta perplexitate. Comparația cea mai
adecvată ar fi aceea cu Pietro Celestino, călugărul ales Pontif la senectute, în iulie 1294;
înţelegându-şi propriile limite, în 13
decembrie al aceluiaşi an, venerabilul bătrân şi-a anunţat
retragerea, după o intensă luptă interioară. În lectura dată
gestului de Papa Paul al VI-lea, acesta a întors pe dos fraza lui
Dante, afirmând că virtutea l-a condus pe Pontiful de optzecișicinci de ani către marea şi curajoasa renunţare.
Apropiaţii
lui Benedict al XVI-lea, între care fratele său, preotul Georg
Ratzinger, precum şi fostul cardinal Secretar de stat, Tarcisio
Bertone, au afirmat că erau la curent cu frământările Papei şi cu
progresiva coagulare a deciziei, exprimată de-altminteri în mod
explicit în cadrul conversaţiilor cu Peter Seewald. Mai
precis, cardinalul Bertone a susţinut că
era singurul dintre colaboratori care ştia de intenția Papei de a
renunţa la conducerea Bisericii cu începere chiar din perioada
Crăciunului, dar l-a convins să amâne pentru luna februarie, ca să
nu tulbure sărbătoarea dedicată Naşterii Domnului.
Aşa
cum prevede Codul de drept canonic, art.332
- §2, decizia a fost luată în mod liber şi având
conştiinţa deplină a efectelor asupra situaţiei actuale şi chiar
a istoriei de viitor a Bisericii. Papa Benedict al XVI-lea și-a exprimat voința lămurit, în limba latină, pentru a se face înţeles pe întreaga planetă, folosind ocazia Concistoriului ordinar public de la ora 11,00, dedicat
martirilor din Otranto ucişi de turci pentru refuzul lor de a trăda
credinţa creştină.
După
un lung moment de tăcere, pr. Federico
Lombardi, director al Sălii de Presă şi purtător de cuvânt al
Sfântului Scaun, a comentat emoţionat
evenimentul istoric asupra căruia se concentrau mass media
mondiale: era vorba de un ultim act de guvernare, important şi unic,
în sensul unei mărturii extraordinare “de slujire”,
paralel cu o dificilă asumare de responsabilitate, deoarece nu putea
fi exclusă apariţia unor disfuncții în sânul Bisericii,
referitoare la vidul de conducere a acesteia. Se punea problema
convocării în urgenţă a Conclavului, chemat să înfrunte
dificultatea alegerii unui nou Pontif într-un interval de timp
relativ scurt, pentru a nu prelungi perioada “Scaunului vacant”.
Nu putem aprecia cât au contribuit la această decizie așa-numitul Vatileaks, scandalul provocat de “fuga” de informații și documente secrete din primele luni ale anului 2012. În acest seism intern, care a afectat serios imaginea Vaticanului, la “baza piramidei” a fost implicat valetul personal al Papei, iar „la vârf” unele „eminențe cenușii”, culminând cu Secretarul de stat, cardinalul Tarcisio Bertone, a cărui impunere în funcția de a provocat de la bun început nemulțumiri și lupte oculte. Documentele în cauză au fost de mai multe tipuri și cu relevanță diferită: unele au vizat administrația economică a Guvernatoratului – au apărut în acest sens declarațiile Mons. Viganò - altele se refereau la reglementări juridice şi legislative (problemele legate de Banca Vaticanului/Institutul pentru Operele Religioase, afectată de acuzații de lipsă de transparență și de evaluările Moneyval, care impun mecanisme de control pentru prevenirea reciclării banilor); se adaugă rapoartele și corolarul de speculații privind așa-zise comploturi împotriva vieții Papei. Nu trebuie uitat nici impactul scandalurilor legate de abuzurile de pedofilie săvârșite de unii prelați în deceniile anterioare. Notez în acest sens că în 2005, în cursul meditațiilor dedicate Căii Crucii, cardinalul Ratzinger, Prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, s-a exprimat cu severitate asupra „murdăriei” din Biserică – avertisment urmat, după preluarea ministerului petrin, de deschiderea multor dosare ținute până atunci în seif.
Nu putem aprecia cât au contribuit la această decizie așa-numitul Vatileaks, scandalul provocat de “fuga” de informații și documente secrete din primele luni ale anului 2012. În acest seism intern, care a afectat serios imaginea Vaticanului, la “baza piramidei” a fost implicat valetul personal al Papei, iar „la vârf” unele „eminențe cenușii”, culminând cu Secretarul de stat, cardinalul Tarcisio Bertone, a cărui impunere în funcția de a provocat de la bun început nemulțumiri și lupte oculte. Documentele în cauză au fost de mai multe tipuri și cu relevanță diferită: unele au vizat administrația economică a Guvernatoratului – au apărut în acest sens declarațiile Mons. Viganò - altele se refereau la reglementări juridice şi legislative (problemele legate de Banca Vaticanului/Institutul pentru Operele Religioase, afectată de acuzații de lipsă de transparență și de evaluările Moneyval, care impun mecanisme de control pentru prevenirea reciclării banilor); se adaugă rapoartele și corolarul de speculații privind așa-zise comploturi împotriva vieții Papei. Nu trebuie uitat nici impactul scandalurilor legate de abuzurile de pedofilie săvârșite de unii prelați în deceniile anterioare. Notez în acest sens că în 2005, în cursul meditațiilor dedicate Căii Crucii, cardinalul Ratzinger, Prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, s-a exprimat cu severitate asupra „murdăriei” din Biserică – avertisment urmat, după preluarea ministerului petrin, de deschiderea multor dosare ținute până atunci în seif.
A
afirma însă că retragerea Papei Benedict al XVI-lea a fost provocată de unul sau
altul din motivele enumerate, ori de crizele frecvente de aritmie și
de cele câteva accidentele ischemice remisive derivate, ar fi la fel
de hazardat. Alăturând însă la mănunchiul acestora vârsta Papei
Ratzinger și vulnerabilitatea la vârf a echipei pe care a încercat
să și-o construiască, putem înțelege măcar în parte decizia, comparată plastic de cardinalul Angelo Sodano, decanul
colegiului cardinalilor și fost Secretar de Stat în vremea
pontificatului Sf. Ioan Paul al II-lea, cu “un fulger căzut din
senin”.
Buna pregătire interioră a gestului său, precum și cumpănirea riguroasă a factorilor care intrau în joc,
i-au insuflat Papei Benedict al XVI-lea forţa și încrederea necesare pentru a-şi duce intenţiile până la capăt. Alegerea decisă de Conclav i-a confirmat intuiția: Biserica a dovedit încă o dată că are resursele necesare, nu doar în privinţa gestionării organizatorice a marilor evenimente interne, dar poate produce şi lideri extraordinari - e încurajator pentru Biserica faptul că Bergoglio nu a fost singurul candidat care îndeplinea criteriile necesare funcției supreme - capabili să se impună repede și pregnant la nivel mondial.
Un
alt aspect care a încins spiritele în săptămânile următoare
retragerii pontificale a fost cel al “ineditei coabitări a doi
Papi la Vatican”. Și în această privință s-a dovedit că
prognozele alarmiste erau departe de o cunoaştere mai profundă a
specificului papalității – care este, conform pr. Lombardi, “o
slujire şi nu o putere”. Lăsând de-o parte admirabila calitate
umană a celor doi Pontifi, când ne raportăm de obicei la
dimensiunea puterii, constatăm apariția unor tensiuni speciale când
se discută de împărţirea unor privilegii – evident că nu e
uşor şi nici simplu să renunţi la prerogativele funcţiei şi să
coabitezi cu succesorul. Dacă optica se schimbă însă cu aceea a
“slujirii” unei cauze generoase, nu mai pare dificil să cedezi
ştafeta altuia, care la rândul său îşi asumă îndatorirea de a
duce opera mai departe, în același spirit de dăruire pentru
realizarea binelui comun. Tocmai acestă “solidaritate spirituală
profundă” a împletit armonios destinele celor doi Pontifi, care
și-au trecut unul altuia, cu nobleţe, ștafeta de “slujitor”.
De-a
lungul vieţii sale, Papa Benedict al XVI-lea a fost un teolog de
caterdră şi “un om al rugăciunii”, iar când vârsta a început
să îl apese, a dorit să poată dedica mai mult spaţiu acestei
dimensiuni spirituale. Pe de altă parte, deşi Sanctitatea Sa
Benedict nu trăieşte o viaţă publică, nici nu s-a închis într-o
izolare completă, ci desfăşoară o activitatea normală pentru o
persoană vârstnică – lectură, reflecţie, rugăciune, scris,
întâlniri cu persoane care îi sunt apropiate.
Între
cei doi Papi s-a țesut o relaţie specială, bazată pe încredere
și colaborare strânsă; își fac vizite reciproce, cu lungi
momente de dialog şi rugăciune împreună; imaginile care îi arată
alături, îngenuncheaţi, constituie “un semn frumos şi
încurajator, care exprimă continuitatea ministerului petrin în
slujirea Bisericii”, după cum comenta pr. Federico Lombardi. Nu
poate trece neobservat faptul că în 11 februarie 2014, Papa
Francesc a îndemnat credincioşii care îl urmăresc pe Twitter la
rugăciune pentru predecesorul său, “persoană de mare curaj şi
smerenie”, adăugând că decizia renunţării fusese luată încă
de la jumătatea lui 2012 şi îi fusese comunicată de însuşi
Benedict al XVI-lea.
Se
pune întrebarea dacă Papa Ratzinger, care și-a pregătit cu
extraordinară meticulozitate retragerea, atent chiar și față de
cel din urmă detaliu, știa în mâinile cui lasă cârma Bisericii
Universale? Îndrăznesc să afirm că știa negreșit.
Diana Turconi,
11
februarie 2014
Nessun commento:
Posta un commento