19
martie este o zi specială, plină de semnificații. Mai întâi se
cuvine amintit că e dedicată Patronului Bisericii
universale, Sfântul Iosif. Cinstirea publică a tatălui legal al
lui Isus a început târziu, prin secolul al IX-lea, dar numai în
1621, Papa Grigore al XV-lea a decretat 19 martie sărbătoare de
poruncă, iar Pius al XI-lea l-a declarat pe Iosif Patron al
Bisericii universale.
Nu
este o coincidență faptul că Papa Francisc a fost întronizat
tocmai în 19 martie, ziua onomastică a Papei Benedict al XVI-lea,
pe numele său laic Joseph Ratzinger. Retragerea istorică a lui Benedict
al XVI-lea și alegerea Papei Francisc, ale cărui personalitate și
stil diferă esențial de cele ale predecesorului, au provocat, la
nivel planetar, o enormă “explozie de interes” față de
Biserica Romei. La aceasta s-a adăugat atracția reprezentată de
noul Pontif, care polarizează mase mari de pelerini, catolicii
fiind prin tradiție doritori să îl întâlnească pe Șeful
Bisericii lor. Astfel, Statul Cetății Vaticanului comunica peste
opt milioane de catolici înregistrați oficial la centrul de lângă
Bazilica Sfântul Petru, ca pelerini pentru Anul
Credinței (2012-2013).
Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări considera
însă că numărul real al participanților la evenimente a fost
mult mai mare, întrucât majoritate a pelerinilor nu vine în
grupuri organizate, ci prin mijloace proprii și puțini dintre aceștia se
înregistrează. La doi ani după alegerea Papei Francisc, numărul
participanților la ceremonii și al vizitatorilor în Vatican
continuă să se mențină la un nivel de vârf, ceea ce se datorează
în mare parte calităților de excelent comunicator ale Papei
Francisc, dar și comportamentului său plin de afecțiune și
solicitudine față de copii, suferinzi, nevoiași.
În
octombrie 2012, Benedict al XVI-lea inaugura Anul
Credinței; fără îndoială că
decizia sa privind retragerea din 11 februarie – sărbătoarea Statului Cetății Vaticanului și ziua apariției
Fecioarei la Lourdes – peste nici patru luni de zile, era deja
luată. Alegerea noului Suveran Pontif trebuie privită în acest cadru creat de predecesor, cu acribia care îi caracterizează întreaga opera. Deschis așadar de Papa Ratzinger, Anul
Credinței s-a
încheiat cu Liturghia din duminica de 24 noiembrie 2013,
oficiată de Papa Francisc în Piața
Sfântul Petru; au fost prezenți peste
60.000 de pelerini sosiți de pe toate cele cinci continente.
În cadrul acestei ceremonii, care a celebrat și sărbătoarea lui
Cristos Rege,
a fost expusă pentru prima oară în istoria Bisericii Catolice
caseta de bronz păstrată în apartamentele pontificale, conținând
opt fragmente de oseminte, considerate în mod tradițional ca fiind
ale Apostolului Petru. Cu aceeași ocazie, Papa Francisc a făcut
publică Exortația apostolică Evangelii
gaudium (Bucuria Evangheliei), despre
noua evanghelizare, amintind că Cristos „nu bate doar la ușa
inimilor, ci și la ușile Bisericilor de toate confesiunile,
cerându-le să Îl lase să intre în lume” - un apel decis la
unitatea Bisericilor creștine.
Arhiepiscopului
José Octavio Ruiz Arenas, Secretar al Consiliului pentru Noua
Evanghelizare, preciza atunci că în viziunea inițiatorului său, Papa Benedict al XVI-lea, Anul
Credinţei trebuia să exalte “bucuria
care vine din acest mare dar”, să provoace o emulație
în rândurile catolicilor cu privire la învățăturile de bază
ale Bisericii și “să imprime un puternic impuls noii
evanghelizări”; într-o perspectivă mai largă, era menit să
întărească credința creștină și să încurajeze dialogului
ecumenic și interreligios. Proiectul a fost potențat de neașteptata și unica tranziție
de la vârful Bisericii Catolice. S-a spus că alegerea Papei
Francisc în cadrul Anului Credinței
poate fi considerată providențială: “Personalitatea Papei
Francisc, apropierea sa, folosirea unui limbaj simplu și profund,
dorința sa de a merge și a întâlni oamenii a captivat inimile”,
observa Monseniorul Ruiz. Ambii Pontifi au dedicat credinței ceremonii
religioase și discursuri menite să explice Crezul, să identifice
obstacolele pe care lumea modernă le contrapune credinței și i-au
îndemnat pe credincioși să vestească Evanghelia.
Ambii Pontifi au insistat pe o idee importantă: a fi un creștin autentic nu se reduce la o viață de rugăciuni private, dar este necesară continuarea rugăciunii cu felul în care persoana se raportează la semenii săi și acționează asupra lumii înconjurătoare.
Ambii Pontifi au insistat pe o idee importantă: a fi un creștin autentic nu se reduce la o viață de rugăciuni private, dar este necesară continuarea rugăciunii cu felul în care persoana se raportează la semenii săi și acționează asupra lumii înconjurătoare.
Cei
doi Papi au adus stiluri foarte diferite nu doar în abordarea Anului Credinței, ci și în aceea a tuturor problematicilor
societății contemporane asupra cărora Biserica este chemată să
se pronunțe. Magisteriul Papei Benedict al XVI-lea nu s-a concentrat
numai pe denunțarea avortului și a căsătoriilor homosexuale,
folosindu-se de celebrarea pro-life din iunie 2012, sau de toate
momentele dedicate familiei în toamna aceluiaș an, ci a dorit ca exaltarea Credinței să se constituie într-o
mare „exprimare a bucuriei”. Putem bănui că se gândea chiar la sărbătoarea pe care mulțimea i-o va rezerva succesorului său? Aș răspunde afirmativ.
Monsniorul Paul Tighe, Secretarul Consiliului Pontifical pentru Comunicațiile Sociale, sublinia că “alegerea Papei Francisc a dat o nouă vizibilitate învățăturilor de bază ale Bisericii” - adică tocmai ceea ce se dorea de la acest eveniment. Una dintre reușitele „speciale” ale Papei Benedict al XVI-lea a fost aceea de a demonstra, cu argumente filozofice și teologice puternice, cum numai Ratzinger știe să invoce „legitimitatea credinței de a ocupa un loc în dezbaterea publică”. Într-un mod mai simplu și mai pastoral, Papa Francisc a adus în mod real credința în spațiul public, în special prin folosirea eficientă a media – rețelele sociale reflectă “dorința uriașă” a oamenilor de a urmări spusele și acțiunile Papei.
Monsniorul Paul Tighe, Secretarul Consiliului Pontifical pentru Comunicațiile Sociale, sublinia că “alegerea Papei Francisc a dat o nouă vizibilitate învățăturilor de bază ale Bisericii” - adică tocmai ceea ce se dorea de la acest eveniment. Una dintre reușitele „speciale” ale Papei Benedict al XVI-lea a fost aceea de a demonstra, cu argumente filozofice și teologice puternice, cum numai Ratzinger știe să invoce „legitimitatea credinței de a ocupa un loc în dezbaterea publică”. Într-un mod mai simplu și mai pastoral, Papa Francisc a adus în mod real credința în spațiul public, în special prin folosirea eficientă a media – rețelele sociale reflectă “dorința uriașă” a oamenilor de a urmări spusele și acțiunile Papei.
Coordonatorul întregului proiect gândit în mod strategic de Ratzinger, Mons. Rino Fisichella,
președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii
Evanghelizări, aprecia că roadele spirituale ale Anului
Credinței trebuie să se prelungească
în timp și să fie de ajutor pentru noua evanghelizare:
„Entuziasmul născut din această inițiativă va trebui acum să
fie cultivat şi dus la maturizare în fiecare comunitate”.
Referindu-se și la Anul Credinței
convocat de Papa Paul al VI-lea și celebrat în intervalul 1967-
1968, Mons. Fisichella a evidențiat că legătura dintre cele două evenimente reflectă tocmai continuitatea și marea forță a
Bisericii, chemată să transmită valorile credinței din generație
în generație.
Recent, Papa Francisc a vorbit televiziunii mexicane despre
sentimentul straniu că pontificatul său nu va dura mai mult de
patru sau cinci ani – iar doi au și trecut. Mărturisirea Suveranului
Pontif a neliniștit și întristat întreaga lume catolică. Papii au intuițiile lor, e bine să-i asculți cu atenția. După
învățătura sfintei Tereze de Avila, Patronului Bisericii
universale trebuie invocat intens, iar el împlinește întotdeauna dorințele curate care i se adresează. Avem credința că înscăunarea Papei Francisc într-o zi atât de specială îl așează pe Suveranul Pontif sub protecția Sfântului Iosif - aceasta pare să fi fost și intenția Sanctității Sale Benedict.
Diana Turconi, 11 martie 2015
Nessun commento:
Posta un commento