Analiza
imperativelor, provocărilor şi dificultăților cărora Papa
Francisc va trebui să le găsească răspuns în dubla sa misiune de
Șef al Statului Cetății Vaticanului şi totodată al Bisericii
Catolice a provocat numeroase comentarii și controverse în toate
registrele, verdicte pasionate și o largă paletă de preziceri.
După doi ani de la așezarea în Scaunul petrin, perspectiva şi
acțiunea pontificale apar bine conturate şi confirmă evaluarea de
ansamblu pe care Navarro Valls, fostul purtător de cuvânt și
director al Sălii de Presă a Sfântului Scaun din vremea Papei Ioan
Paul al II-lea, a schițat-o în 2013. Excelentul vaticanist afirma
că Biserica poate fi comparată cu o „întreprindere care lucrează
cu o materie primă” reprezentată de spiritualitate: „activul”
acesteia e format de credința şi chiar de sfințenia membrilor săi,
în timp ce „pasivul” se referă la slăbiciunile acestora.
Într-adevăr,
în efortul său de modernizare și eficientizare a Statului și
Bisericii, noul Suveran Pontif nu s-a bazat pe considerente politice,
după modelul laic, ci s-a angajat în armonizarea unei sume de
coordonate preponderent spirituale privind Biserica Rome, ale căror imponderabile sunt
însă de natură să complice demersul pontifical.
Navarro
Valls vorbea de necesitatea măririi „activelor spirituale”,
susținută de „ridicarea temperaturii spirituale” a celor 1,2
miliarde de credincioși catolici de pe planetă. Într-adevăr,
intensificarea credinței s-a profilat de la bun început ca o prioritate strategică, iar predecesorul Papei Francisc a știut ce
făcea când a inaugurat Anul Credinței, în octombrie 2012,
lăsându-l mai apoi pe noul Pontif să îl închidă în cheia
personalității proprii, plină de căldură și empatie. O asemenea
provocare implică o intensă și totodată extinsă activitate
pastorală, unită cu o profundă spiritualitate – trăsături care
îl caracterizează în fapt pe Papa Francisc, animându-l în demersurile sale.
Cel
de al doilea obiectiv al noii strategii pontificale, în strânsă
legătură cu primul, este constituit de promovarea valorilor
spirituale. Și de această dată trebuie subliniat că de fapt nu e
vorba de o țintă tocmai nouă, întrucât a fost deja indicată de
Papa Benedict al XVI-lea, care cerea deschiderea „pieței ideilor”
către valorile spirituale. Papa emerit deplângea „creșterea
puterii omului”, pe de o parte, iar pe de alta „stagnarea
capacităților morale” ale acestuia – un dezechilibru care se
impune compensat cu urgență, pentru binele întregii planete. Banalizarea
„răului”, manifestată sub diferite forme, de la sărăcie și
corupția endemică, la extremisme și actele teroriste, degenerează
în acea ”dictatură a relativismului”, permanent denunțată de
Benedict al XVI-lea. Papa Francisc este așadar chemat să îi smulgă
pe credincioși din „mercantilismul moral”, să îi atragă cu
argumentele Bisericii în jocul liber al concurenței ideilor
generoase și al valorilor morale.
Al
treilea obiectiv al strategiei actualului pontificat pare să fie
dictat de geografie. Privind în trecut, în primul mileniu Biserica
Universală s-a concentrat pe creștinarea continentului european,
iar în cursul celui de al doilea mileniu catolicismul a fost extins
spre Americi. Mileniul trei va fi dedicat, conform analiștilor,
catolicizării Asiei şi Africii – continente spre care Biserica nu a
mai putut înainta în secolele al V-lea și al VI-lea, așa cum își
propusese, din pricina dificultăților interne iscate de „marile
erezii”. Pe aceste două continente, precum și în Americi (mai
moderat) se poate constata în prezent o reală „trezire” a
sentimentului religios, în vreme ce în Europa pare că se
instaurează tendința secularizării societății, pe care Ratzinger
s-a străduit din răsputeri să o combată.
Noua
orientare a Bisericii Romei către continentele îndepărtate este
reflectată de atenția acordată acestora de Sf. Ioan Paul al II-lea și chiar de Benedict al XVI-lea, care au vizitat Africa de 15 ori, iar primul a fost de 13 ori în diverse țări ale Asiei.
În
privința orientării geografice, astăzi apare clar despărțirea
Papei Francisc de proiectul „eurocentric” al lui Benedict al
XVI-lea care a susținut cu pasiune necesitatea unei noi evanghelizări a Europei, menită să reaşeze scara de valori, bazându-se pe patrimoniul creștin al continentului nostru şi să impună o viziune etică a vieţii politice, economice și sociale. În discursul adresar Corpului Diplomatic în ianuarie 2007, Benedict al XVI-lea afirma: "În
acelaşi timp, nu se poate face abstracţie de inegalabilul
patrimoniu creştin al acestui continent, care a contibuit în mare
măsură la modelarea Europei naţiunilor şi a Europei popoarelor”.
Bergoglio vine de departe și este conștient că de-acum viitorul Bisericii Catolice se joacă pe alte continente. Atenția sa este concentrată pe „rezervoarele” catolicismului: 49,4% din catolici se află în prezent în Americi și 15,2% în Africa. Deplasările pe mapamond ale noului Suveran Pontif oglindesc aceste priorități ale pontificatului; Papa Bergoglio este „mapamondo-centric”, dar nu neglijează potențialul reprezentat de „rădăcinile creștinismului european” – motto-ul acțiunii predecesorului său.
Bergoglio vine de departe și este conștient că de-acum viitorul Bisericii Catolice se joacă pe alte continente. Atenția sa este concentrată pe „rezervoarele” catolicismului: 49,4% din catolici se află în prezent în Americi și 15,2% în Africa. Deplasările pe mapamond ale noului Suveran Pontif oglindesc aceste priorități ale pontificatului; Papa Bergoglio este „mapamondo-centric”, dar nu neglijează potențialul reprezentat de „rădăcinile creștinismului european” – motto-ul acțiunii predecesorului său.
Dorința
Papei de modernizare și eficientizare a Statului şi Bisericii
Catolice, precum și noua sa orientare strategică, au impus un efort
enorm, care a relevat marea capacitate organizatorică a Sfântului
Scaun și a Papei însuși. Vaticanul – folosesc această denumire
generică – traversează un timp al marilor transformări, inclusiv
în ceea ce privește reformarea Curiei (acest subiect merită o
atenție specială), pregătirea intelectuală și umană a
diplomaților pontificali și a celor 412.236 de prelați catolici de
pe mapamond, iar cardinalii au astăzi mai multe responsabilități
și sunt direct implicați în eficacitatea transmiterii mesajului și
a valorilor promovate de Biserică până în cele mai îndepărtate
colțuri ale planetei. În ceea ce privește deviațiile
comportamentale ale acestora, Papa Francisc a decretat intoleranța
absolută. În continuarea acelui gest din 14 martie 2013, când
cardinalul American Bernard Law, arhiepiscop emerit al Bazilicii
Santa Maria Maggiore, considerat că ar fi sprijinit cariera unor
preoți acuzați de pedofilie, i-a ieșit Papei în întâmpinare,
dar a fost alungat cu asprime de acesta (Papa a decis imediat
„scoaterea din Biserică și închiderea în recluziune” a
înaltului prelat) nicio abatere de conduită a membrilor Bisericii
nu mai este tolerată. În rest, se respiră însă un aer proaspăt: creșterea rolului femeii în Biserică și Curie, mai multă îngăduință pentru divorțații recăsătoriți, o privire milostivă către cei tarați, un semn de întrebare asupra unor subiecte care nu puteau fi nici măcar în treacăt pomenite.
Cardinalul
Achille Silvestrini, fost prefect al Congregației pentru Bisericile
Răsăritene și făuritor al politicii de dialog politic şi
ecumenic cu regimurile comuniste di centrul şi sud-estul european,
se referea, într-un interviu publicat de Vatican
Insider, la
o altă prioritate a pontificatului actual: întărirea ecumenismului
şi realizarea unităţii tuturor creștinilor. În unele cercuri ale
Curiei, se consideră că ţelul secret al Papei Francisc este să
pună capăt schismei ce separă Bisericile Catolică şi Ortodoxă
de o mie de ani; Pontiful care va reuşi acest miracol “va intra în
istorie drept cel mai mare Papă al tuturor timpurilor”, afirmă
Vatican
Insider.
În calitate de ordinarius
pentru
catolicii de rit răsăritean din Argentina, Bergoglio a avut relaţii
excelente cu “fraţii separaţi”. La Liturghia de inaugurare a
pontificatului său, Papa Francisc a luat ostiile şi le-a înmuiat
în vinul consacrat la Împărtăşanie, aşa cum se practică în
Biserica Greco-Catolică. Mesajul gestului pontifical transmite
angajamentul continuării pe linia reformelor liturgice începute de
Benedict al XVI-lea, înglobând unele valori ale Bisericilor
Răsăritene, capabile să îmbogăţească Biserica Catolică
occidentală aflată “ în pericol de stagnare”, aşa cum
avertiza Conferinţa Episcopală Italiană. Papa Francis urmăreşte
şi încurajarea dialogului interreligios - primele semne s-au
arătat, prin invitaţia personală transmisă Rabinului Șef al
Romei de a participa la ceremonia de întronizare. Analiștii
politici vorbeau de proiectul unei vizite istorice în Rusia, ale
cărei baze au fost create de Benedict al XVI-lea, cu intenția
promovării ecumenismului și a unor coordonate comune de acțiune
pentru susținerea valorilor comune. În actualul context aceasta
devine însă imposibilă, cu o mare pierdere pentru lumea creștină.
În
realizarea proiectului său pontifical, ale cărui cordonate nu pot
fi trasate cu precizie întrucât, precum destinul fiecăruia din noi, se completează şi se modulează
în funcţie de evoluția contextului, Papa Francisc nu este
singur. Însăşi emblema sa pontificală reflectă faptul că are
alături puternicul Ordin al Iezuiţilor şi sprijinul entuziast al
unui continent în plină dezvoltare economică: America Latină,
gata să îi ofere suport în toate acţiunile sale. Să mai spunem
că în Statele Unite popularitatea sa o depășește pe cea a
Preşedintelui Obama şi este în permanentă creștere. De asemenea,
se poate bizui în toate împrejurările pe sprijinul, priceperea și prietenia fraternă a cardinalul Secretar de Stat, Pietro Parolin, diplomat de o rară
finețe și o nobilă dăruire pentru binele Bisericii.
În
numai doi ani, Papa Francisc a ştiut să îşi apropie o imensă
“infanterie uşoară” – masa celor 1,2 miliarde de catolici de
pe glob, care au intrat într-o deplină sintonie cu noul Suveran
Pontif. Este un excelent început, care reprezintă o garanție
pentru un mare pontificat.
Diana
Turconi
martie
2015
Nessun commento:
Posta un commento