SINDROMUL DE PICĂ(fragment)
Încăpere
mohorâtă, perdele gălbui, covorul cam jerpelit, o masă pusă
pentru mai multe persoane, acoperită cu o pânză în pătrăţele
albe-albastre; câteva jucării pe jos, într-un colţ. În dreapta
şi în stânga alte două uşi, de unde provin sâncetele unui sugar
şi se aude o voce de fetiţă îngânând un cântec de trei note.
Intr-un colt, câteva „muşte” în rochii cenușii scurte, sau în
pantaloni și camaşă de aceeaşi culoare, stau ghemuite una în
alta. Gusti lasă valiza jos, lângă uşă. Alice, cu un pas în
spatele lui, cu o batistă la nas, are o expresie nedumerită şi
puţin speriată; îi pune mâna pe braţ, îl scutură uşor. Gusti
se preface că nu observă. E înalt şi voinic, îmbrăcat în
pantaloni bleumarin, cu o cămaşă cu mâneci scurte. Alice,
subţire, cu părul lung, poartă o rochie galbenă cu bretele pe
umeri, potrivit de scurtă. Are un aer proaspăt, uşor vulnerabil,
dar pare destul de sigură pe ea. Într-un colț, câteva femei în
rochii cenușii se uită la cei doi, nu participă la discuție,
schimbă mereu șoapte între ele.
Gusti:
- Aici locuieşte
David-zootehnicianul, cu familia lui. Trebuie să se
întoarcă
dintr-un moment într-altul. Desigur,
nu este ce te aşteptai…
(arată
în jur, cu un aer de vinovăţie; îi ţine un scaun să se aşeze.
„Cenușiile” se
agită puțin, îşi
dau coate).
Alice:
- Unde mă aflu? Și
mirosul, mirosul acesta imposibil! (scoate o sticluţă
din
poşetă, umezeşte batista, o duce la nas). E un amestec pe care
nu
pot să-l definesc – murdărie, tristețe, suferinţă. Cred că aşa
miros
temniţele („cenușiile”
dau din cap încântate, da-da-da).
Gusti:
- Ce să fi făcut, cum să te fi protejat? (se
depărtează spre fundul camerei, e
întors cu spatele,
gesticulează; pare că
nu se adresează Alicei). Am
încercat
să îţi spun câte ceva, dar tu nu ai vrut să asculţi, m-ai
dezarmant
cu
glume şi entuziasm,
m-ai acoperit cu micile tale hotote de râs.
Alice: -
Nimic nu seamănă cu ceea ce gândeam eu, absolut nimic. Chiar nu
pricep
unde am ajuns, unde m-ai adus (străbate şi ea camera, de colo
colo).
Gusti: - Ai
prea multă imaginație și un optimism efervescent. Mă tem că
realitatea
te va contrazice necontenit. Dar ce pot să mai fac, acum e prea
târziu?!
(stă departe de Alice, pare agitat, speriat; de-alături răzbat
scâncete).
Alice: - Da, mi-am
închipuit locul acesta în mii de feluri, îl numeam cu tandrețe
casa
noastră. Aveam pentru noi o mulțime de proiecte înaripate (se
apropie de
el, îi vorbește de-aproape). Nu sunt chiar atât de fragilă pe
cât crezi
tu, Gusti. Uite.. (ia batista de la nas dar o duce imediat înapoi
… ah, e
chiar imposibil! (se prăbuşeşte pe un scaun, vorbește încet, ca
pentru sine):
Acum mă aflu – unde oare în alta parte?- la Ferma de
păsări,
nu-i aşa?! E un spațiu bizar, îl simt încărcat de ostilitate,
de
tensiuni. De
cum am venit aici parcă ne-am înstrăinat, vorbim unul cu
celălalt și
totuși nu mai vorbim unul pentru celălalt (se apropie de el).
Să știi că
imaginația rămâne totuși o forță eliberatoare, te ajută să te
desprinzi,
iată, vreau să depășesc acum această realitate sordidă, să
gravitez spre
viitor. Noi doi avem de construit ceva împreună, Gusti,
asta poate fi o șansă, nu crezi? („cenușiile” se întreabă,
în cor, cu voce
joasă: poate fi o șansă, poate fi?)
Gusti: - Alice! (se lasă
într-un genunchi lângă ea, îi ia mâna). Eu nu cred că tu vei
putea
înțelege, e prea complicat...
Alice : - … avem şi
destule amintiri (cu efort evident, vocea urcă, e mai limpede;
el stă tot cu fruntea în pământ), nu e puţin lucru. Îţi
amintești? (încearcă să depășească sordidul locului), de la
etajul zece se vedea, în depărtare, botul acela roşcat de faleză,
valurile se spărgeau de prora lui. Ieşeam de la duş cu părul ud,
mă apropiam de fereastră şi îţi spuneam: am să zbor imediat
până acolo! Să zburăm împreună, ziceai tu, mă ridicai aşa
(face un semn cu braţele, spre tavan) şi deodată începeam să
plutim peste nisipurile fierbinţi, peste marea luminoasă, o mulţime
de făpturi ciudate, cu plete verzi şi albastru-electric se
împleteau printre noi, frenetice... Descoperisem un tărâm secret,
parcă ignorat de toţi ceilalţi - fericirea - aşa spuneai.
G: - Da, mă îndoiesc că vei înţelege... Locul ăsta poate ucide
iluziile.
( „cenușiile”încep să le dea tarcoale insistent, Alice le
alungă cu mâna, ele revin)
A: - Nu pot suferi insectele, cred că e o fobie (se refugiază lângă
Gusti, el o apără). Ai observat cât de mult se aseamănă unii
oameni cu păianjenii?
G: - Mușuroiul... ce perfecţiune,
totuși, recunoaște… („cenușiile” fac semn că
da-da)
A: - Taci, e oribil! (ia o
zornăitoare de pe covor, o agită). Gusti, fie ce-o fi, eu
am
curajul! Hai, promite-mi că o să fim fericiți, că o să ne
aranjăm un
colțișor
de viață. Dincolo de miros, de sordid şi de muștele astea
sâcâitoare, eu nu intenționez să renunț la ceea ce am clădit
pentru noi în
sinea
mea: uite, tu mă ții de mână, dansăm, pick-up-ul e pe un scrin,
canapeaua cu perne colorate, o acuaforte în ramă simplă, albă.
Aprindem
lumânări
la cină – poți vedea toate astea? Recunoaşte că nici nu cer
prea
mult…
G: - Alice, construcțiile tale
fragile mă neliniștesc. Prea crezi totul posibil şi te
avânţi
ca un copil.
A: - Câtă prudenţă deodată,
câte umbre și îndoieli! (pune capul pe umărul lui; în
odaia
alăturată se înteţesc scâncetele). Bine. Mă aştept să existe
şi alte
inconveniente pe lângă ceea ce constat (arată în jur, schițează
un zâmbet).
Vorbesc
ca un inspector, așa-i? Cred că asta te și frământă de fapt,
ştii că
mai am
multe de descoperit. Sunt însă hotărâtă de felul meu, nu voi
renunţa
prea uşor la tine, să știi. (Gusti încearcă să schimbe vorba):
G: - Nunta noastră a fost
reuşită, nu ştiu de ce tu…(îi lipseşte verva).
A: - Hai să recunoaştem, a fost
totul atât de caraghios! (acum râde). Dacă vrei,
îţi povestesc eu totul:
la Primărie, mama încă avea aceeași expresie ca în
clipa
când când i-am spus că mă mărit: ochii parcă ieşiţi din
orbite şi buzele
ţuguiate, semăna cu peştişoru’ din acvariu, mă aşteptam s-o
văd scoţând
din
boticul puțin rujat nenumărate bule de aer care să se spargă
pac-pac-
pac de
umerii invitaţilor. Mătușă-mea Eliza, care plânsese și făcuse
toată
noaptea
fursecuri, se agita de colo-acolo, în rochia de tafta foșnitoare,
dar
era la
pânda unui leșin spectaculos – iar când leşină, mătuşa cade
fără greş
peste
poşeta mea aruncată pe vreun fotoliu şi o face armonică.
G: - Eşti răutăcioasă, eu n-am
observat nimic din toate astea (e amuzat).
A: - Păi tocmai de-aia am vrut să
îţi povestesc. Aşadar, acasă, unchiul Jorj and
family, protectori
ca de obicei – noi suntem rudele sărace, deh! - dădea
sfaturi inclusiv despre
cum se taie ceapa, iar popa Marcu, chemat ca să fie
toate după tipic, ne-a pus
coronițele de tablă aurie pe frunte; mie mi-a căzut
pe ochi, nu aveam cum să
o ridic, eram ca la baba-oarba. Pe urmă, ni s-a
comandat
cu voce milităroasă ‘’Iiisaiia dăănţuieeşte!’’ şi
ne-am tot învârtit
în
jurul mesei (zdrăngăne jucăria, îl ia pe Gusti de mână, se
rotesc prin
încăpere). Mama îşi amintise de orele de balet din copilărie şi
păşea
pe
vărfuri, tic-tic, unchiul era grav şi încruntat, soră-ta se
legăna ca o raţă,
lip-lip
(imită; Gusti se amuză) iar verişoară-mea ţopăia ca un stârc,
pe
tocuri de doişpe, toc-toc, până când s-a împiedicat şi a
nimerit cu mâna
în
salata de boeuf (se opreşte brusc şi constată, serioasă, puţin
uimită):
numai
tata era cu adevărat bucuros, îmi surâdea din fotografia aceea de
pe
bufet,
unde parcă de la an la an devine tot mai tânăr, oh, nu ştiu cum…
G: - Poate că te maturizezi tu,
nu crezi ? - deşi încă pari o adolescentă (acum e
curtenitor,
o ia de mână, o roteşte în loc). Când îmi povesteai viața ta
dinainte
să ne cunoaștem îmi spuneam că tatălui din fotografie nu i-a
părut
prea rău
că laşi în urmă cinele cu iaurt, revistele cu reţete de budinci
şi
sfaturi
pentru reuşitele erotice …
Alice i se alătură, o vreme vorbesc
pe două voci, şarjând:
A: - …sâmbetele petrecute în
pijama, la televizor, cămara cu borcane meticulos
etichetate
‘’dulceaţă’’,‘’magiun’’, ‘’zacuscă’’
(Alice continuă singură,
acompaniindu-se
cu zornăitoarea) protecţia meschină a unchiului Jorj and
family, ora fixă de întoarcere acasă, de masă şi de culcare,
rânduiala prin dulapuri, guturaiul, reumatismul şi cardiopatia la
ordinea zilei. Acum vreau ca toate acestea să se mărunţească aşa,
ca florile uscate de muşeţel frecate între palme (freacă palmele,
batista a căzut pe jos), o cenuşă uşoară, cu iz de propranolol,
clonidină şi triferment cade de pe degetele mele (scutură
mâinile). Gata...
G: - Eşti atât de inocentă și
de entuziastă, nu ştiu dacă merit, mi-e teamă că
te voi dezamăgi repede.
Existenţa mea aici e cenușie, lipsita de întâmplări
semnificative,
ba chiar mai rău. Trebuia să îți spun mai multe despre mine,
dar nu am
găsit momentul...
A: - Acum taci, e cumva prea târziu!
Până la urmă e clipa mea şi nu renunţ,
vreau o viaţă cu
orizonturi largi și efecte depărtate, cu întâmplări și bucurie
(deschide braţele, se
roteşte, agită zornăitoarea; din camera alăturată răzbat
scâncete mai puternice).
Gusti îi sărută mâna cu
blândeţe, arată destul de nefericit.
(În colțul lor cenușiile se agită,
da-da șoptesc, o vom ajuta noi. Tu de unde vii? Eu din conștiințele
murdare, acolo se mănâncă bine. Eu din nepăsare și ură, acolo e
un întuneric plăcut. Eu din cartea unuia, sartre. Eu de pe un câine
mort de foame. Eu de la găini. Și eu, și eu..)
Uşa se deschide brusc, intră două
persoane, un bărbat îmbrăcat neglijent, cu
părul în dezordine şi o femeie
măruntă, slabă, cu pistrui şi părul strâns într-un nod
neglijent; este îmbrăcată într-o rochie înflorată, urâtă. Cei
doi înaintează, Gusti face un efort evident, începe prezentările
cu voce nesigură:
Gusti: - David, Florina... soţia
mea, Alice.
David: - David zis zootehnicianul.
(Către Alice) Arăţi fain (are un tic al
obrazului şi un fel de nervozitate în glas; le face semn să se
aşeze).
Florina:- Staţi aici (le indică
scaunele de lângă masă, pune pe masă un vas cu
busuioc proaspăt care alungă „cenușiile” într-un colt, apoi
se repede în
camera copiilor, se aud voci, scâncete).
Într-un prim moment, când
s-au făcut prezentările, Alice a uitat de batistă, acum o caută,
o duce la nas. Bărbatul s-a aşezat fără să îşi aştepte
musafirii; ia o scobitoare, începe să o mestece.
Alice: - De unde vine mirosul acesta?
De unde vin muștele? („cenușiile”
înaintează sprei ei, se bat cu pumnul în piept, fiecare scoate
câte un
pumn
de muște din buzunare, le aruncă în jur).
David:- Nu i-ai spus? (Gusti se mută
de pe un picior pe altul, încurcat). E mirosul
locului, nu ai simţit cum te împresura îndată ce ai păşit pe
aleea cu
mesteceni? Aici el e stăpânul peste toate, cine intră sub umbrela
lui
devine
o pradă vulnerabilă (vorbeşte şoptit, ironic, adresându-se doar
Alicei). Te învăluie cu mii de tentacule, îşi lipeşte de tine
ventuzele
lacome
şi începe, uşurel, să te dizolve…(gesticulează, imaginând o
caracatiţă).
Gusti: - Termină Davide, ce-ţi veni,
aşa îţi primeşti musafirii? Mai bine plecăm,
haide
Alice ! (e indignat; se duce spre uşă).
Alice îi
întoarce spatele; se aşează la masă, decisă, fără să mai
aştepte invitaţii. Gusti ezită, apoi
revine, cu un aer nefericit. Ea arată spre fereastră :
A : - Casa aceea mare și
frumoasă care se construiește dincolo de zid, aparţine
şi ea
Fermei?
David: - Care casă, eu nu văd
nimic. E mai bine să nu priveşti într-acolo. Şi nu
pune
atâtea întrebări că ne oboseşti pe toţi.
Gusti se
înfurie din nou, se ridică de pe scaun, dar chiar atunci intră
Florina, aduce un castron cu supă şi un polonic; le lasă
pe masă. Pleacă, se întoarce cu un coş de pâine; pleacă, revine
cu două sticle pline cu un lichid gălbui. Se aşează şi fără să
întrebe, începe să pună tuturor supa în farfurii. Alice încearcă
să protesteze, dar renunţă, femeia are o expresie absentă.
A: - Se
poate deschide fereastra? (flutură palma să alunge aburii de supă).
David: - Nu.
Ferestrele sînt bătute în cuie. Singura
pe care o deschideam are plasa
de
protecţie ruptă, aşa că am tras şi în asta un cui, gata!
Din camera
alăturată, bebeul începe să scâncească în crescendo. Femeia
mai înghite câteva linguri, se opreşte şi strigă cu o voce fără
intonaţie:
Florina: - Neta-mamă – fii –
atentă - la bebeu - că-i reşoul - pus în - priză…
David se ridică şi se îndreaptă
spre nişte rafturi pe care se află un aparat de radio; se aude ceva
bruiat. Schimbă posturile, degeaba; trage un pumn în aparat,
închide şi se întoarce la masă.
David: - Aici ne aflăm într-o zonă
ecranată, nu avem nici radio, nici televizor, cât
despre ziare – doar
cele de la ambalaje, ştiri expirate, mototolite, rupte.
Pe scurt ne avem numai unii pe
alţii să ne ţinem de urât, nu-i aşa, Florino?
(rânjeşte, cu un fel de ferocitate, privindu-şi îndelung nevasta,
apoi pe
Gusti
şi Alice).
Începe iar să mănânce, parcă
în silă. Alice încearcă la rândul ei să înghită o
lingură-două, dar renunţă. Numai Gusti mănâncă cu nădejde,
concentrat; când şi când îşi şterge cu o batistă mototolită
fruntea umedă de sudoare.
David: - Coriza bântuie, seceră
păsările pe capete. Concentrate au mai rămas
pentru vreo cinci zile, încălzirea e deficitară, picurătorile se
defectează
una
după alta. În pavilioanele 1 şi 2 ventilaţia e aproape
întreruptă.
Nimănui nu-i pasă de nimic, toti ştim, dar închidem ochii. Boli,
foamete, frig. Dar asta nu e cel mai rău. Ne bagăm în buzunare, în
sacoşe
tot
ce se poate, furăm şi oul de sub găină, suntem răi, plictisiți,
trăim
improvizat, de azi pe mâine, sperând că vom uita...Aşteptăm
vara,
ploaia, gripa aviară
sau porcină, să ne mai ocupe timpul, ce zici, Gusti?
Gusti: - Zic că eşti un idiot! (
îşi cuprinde tâmplele în palme, trage cu ochiul la Alice.
A terminat ce
avea în farfurie. Fără să-l întrebe, femeia îi mai pune
două polonice, apoi se
ridică, ia castronul, iese, se întoarce cu un platou
cu pulpe de pui
prăjite.
Florina: - (tare) Neta – mamă -
fii atentă - la bebeu...! (strigă între două drumuri).
Se aud bătăi în uşă. Gazda
tace, bătăile se repetă, incăpătanate.
David: - Hai, intră! (intră mai
multe persoane, David face prezentările): Dom’
Stere, zis contabilul şi nevasta, Mariana, zisă Şefa - că e şefa
laboratorului. Nea Anghel, instalatorul – Sanda nu a venit? Vasile
electricianul, cu Gina, laborantă. Gogu şi Nelu, paznicii fermei.
Aţi venit
şi
voi tot singuri? Mai e şi Vica, îngrijitoarea, care se ascunde de
toţi.
Marius, şoferul, e mereu plecat. Aha, iată-l şi pe domnul
Dionisie (intră
un
bărbat putin pleşuv, mijlociu de statură, cu priviri agere şi
mişcări
vioaie). Să trăiţi, dom’ inginer! salută David milităreşte.
Ei, nu sîntem
mulţi, dar ne detestăm temeinic (toţi protestează, el ridică
din umeri).
Dânsa
este Alice, soţia colegului nostru (ea dă mâna cu fiecare în
parte,
secondată de Gusti, care le repetă numele).
Se aşează toţi la masa, Florina
mai aduce două taburete şi farfurii cu mâncare.
David: - (anunţă de fiecare dată):
Pulpe de pui; ficăţei de pui; şniţele din piept de
găină.
Aici tot ce măncăm dimineaţa, la prânz şi seara e din găină,
parcă
şi
apa sau vinul au gust de supă sleită. Dormim pe perne de puf, ne
acoperim cu plăpumi umplute cu pene, nu pierdem nici noaptea
contactul. Am ajuns să le înţelegem cotcodăcitul, comunicăm
între cu
ţipete
ascuţite, chirăituri, fâlfâieli de aripi (dă din braţe ca din
aripi,
strigă:) Cotcodac-cotcodac! (din colțul lor ”cenușiile”
aprobă, și
cotcodăcesc bucuroase, ca un ecou)
Dionisie:- Aşa-aşa, dragă…(îl
întrerupe împăciuitor dar ferm, cu un aer obosit)
Mulţumim pentru invitaţie, masa e bogată, să ciocnim un
pahar în
cinstea acestei fermecătoare doamne. Cine rosteşte toastul?
Toţi: - Dumneavoastră, dom’inginer! (în cor).
D: - Ei, atunci bine
ai venit aici, la Ferma noastră veselă! (ridică păhărelul, ciocneşte cu Alice, cu
Gusti, îl duce la buze, îl lasă jos fără
să bea. Ceilalţi ridică şi ei, dau peste cap, mustele se
amestecă
vesele printre ei, gustă din pahare, sunt indepărtate cu palma). Cu ceva ani în
urmă,
dumnealor erau tineri, toţi flăcăi nervoși, astâmpăraţi.
Rând pe rând şi-au
adus miresele, au apărut copiii, s-au cuminţit, numai eu am
rămas burlac,
nici măcar o pisică nu s-a aciuit pe lângă mine (surâde;
„cenuțiile” vin
repede, se lipesc drăgăstoase se umărul lui). Desigur, vei
constata aici
unele inconveniente, dar eu intuiesc că te vei adapta bine, da-da
(Gusti
vrea să intervină, dar renuntă; bărbaţii ciocnesc, David nu
participă).
David:- …Ne sfâşiem
închişi aici, laolaltă cu păsările astea canibale (către
Alice) - sindromul de pică, generat de lipsa de aminoacizi,
înţelegi? (îşi
ascunde obrazul). Ah, cu ceva ani in urmă, înainte să se
întâmple acele
fapte, noi toți aveam o groază de șanse, aveam perspective,
mă rog, o
existență de trăit. Da inginerule, ajunge un răstimp, nici
macăr prea lung,
ajunge o faptă cu adevărat reprobabilă ca să îți pierzi
viitorul. Am fost
obligați să ne amputăm memoria, de aceea prezentul e gol de
conţinut,
dar plin de stereotipuri – muncă, realizări, competiţie,
rahat! Nu mai
avem idei, destin, patrie, nimic. Poate ei (arată camera cu
scâncete) să
mai aibă o șansă, dar nu e nimic sigur. Mie viitorul mi se
pare definitiv
pierdut...
Dionisie:- Colegul nostru
reuşeşte uneori să lipsească tocmai din locul unde este
prezent (ton calm). Lasă prostiile, Davide, ce e aia destin? Există
dispoziţii superioare, ai uneori obligația de a îndeplini ceea ce
ți se cere, fîră să gândești, să discuți. Hai, bea cu noi un
pahar, suntem prietenii tăi cei mai buni! (îl bate pe umăr,
ciocneşte cu el; David rămâne nemişcat).
David: - ...Atârnăm
închiși într-un spaţiu fictiv. Până la urmă existenţa asta e
o
fraudă, știm asta. Situatia noastră – a mea, a ta, a lui
sau a lor (arată pe
rând) este fără scăpare; n-o mai pieptăna atâta cu vorbe,
in-gi-nerule!
Gusti, care îşi umpluse
farfuria şi mânca din toate, ca un automat, îl întrerupe:
Gusti :
- Davide, ce te tot lamentezi, sau faci pe bufonul ? Mai taci naibii
din gură!
David: - De ce să tac
(ţipă, piţigăiat), ei i-ai ascuns totul, nu-i
aşa? E treaba ta că
în loc să fugiţi departe, oriunde, ai
tras-o după tine aici, de unde n-o
să mai scape niciodată (’’ cenușiile’’
îi înconjoară într-o
horă tăcută,
veselă). Mie mi-e de-ajuns, sînt gata să dau
socoteală. Am doi copilaşi,
doi puişori care au început deja să…
cot-co- dăcească! Mai bine…pac !
(gest la tâmplă; din camera vecină,
bebeul şi copila încep să scâncească,
zgomote care aduc mai degrabă cu cotcodăcitul).
Florina: - (alungă iar
„cenușiile” cu palma în colțul camerei și se repede în
camera copiilor)
Puiu – puiu –ŢŢŢ- ŞŞŞ (onomatopee amestecate cu
chirăitul
copiilor, zgomote de coteţ de păsări).
Contabilul: -
Omule, de ce nu iei ceva să te calmezi ? Ia dă-i tu,
Mariana, că ai
întotdeauna
bulinele alea prin buzunare (asudă, e congestionat,
îşi tot şterge
fruntea şi îşi masează un picior, care îl doare).
David : - Pentru tine e
simplu, mănânci, dormi, te îmbeti, îţi baţi nevasta, îți
ascunzi piciorul acela suspect! Ești un animal.
Contabilul îi trage un pumn, peste
masa. David nu protestează, îi scoate limba.
Mariana: - Ce te bagi tu, mă?! Hai,
înghite ! (scoate o pastilă din buzunarul
pulovărului, vrea
să i-o pună în palmă, dar David se fereşte de ea și o
împinge cât
colo). Tâmpitule !
Alice l-a
fixat în tot acest timp pe Gusti, cu un aer aproape sever, nu mai e
nici uimită, nici speriată. Gusti îşi fereşte
însă privirile, nu le ridică din farfurie.
David : -
Puteam fi atât de fericiţi, atât de fericiţi! (voce ascuţită
şi răguşită;
arată spre Florina) : Ea...era atât de
proaspătă şi inocentă când am
adus-o aici – cu părul ca mierea, silueta
sprintenă şi pasul uşor, părea
o
căprioară, o sălbăticiune mândră. Priviţi-o acum - jigărită,
arţăgoasă
(întinde un braţ spre femeia în rochie
înflorată, care a ieşit din camera
cu scâncete şi s-a apropiat de masă, cu nişte
scutece pe braţ). Uitaţi-vă
ce s-a ales de ea, ce s-a ales de noi!
Florina stă în
picioare, lângă zootehnician, îl ascultă, deodată începe să-l
lovească cu sete, peste obraz şi umeri; îl loveşte cu palmele,
dar şi cu scutecele, pare că dă din aripi, scoate icnete mici,
furioase, na, ih, ah. Mai întâi, David se pitulează
sub ploaia de lovituri, apoi smulge cârpele din mâinile femeii şi
le aruncă într-un colţ al încăperii. Ea se luptă, renunţă
însă repede şi cade pe scaun, sfârşită.
Florina :- M-ai prins, m-ai
prins ! (strigă înăbuşit) De-acum poţi să îmi tai şi
gâtul, s-a terminat, gata... (din camera
alăturată, copiii încep să tipe sfâşietor;
cenușiile se agită.
Musafirii
încearcă să o consoleze, ea îi respinge)
Plecaţi, plecaţi cu toţii, nu vreau să vă mai
văd !…Neta
–mamă,
Neta - bebeul…
La rândul ei,
Mariana izbucneşte într-un plâns isteric; vrea să bea apă,
mâinile îi tremură, nu reuşeşte. Alice
dă s-o ajute, dar femeia o respinge brutal:
Mariana : -
Nu mă atinge, nici nu te cunosc. Din cauza
ta ne aflăm strânşi aici şi
uite ce se întâmplă, aşa e întotdeauna!
Contabilul:- Nu
o lua în seamă, aşa face când se emoţionează.
Mariana: - De
ce-i dai socoteală, cine e ea? (către Alice) Străino !
Contabilul ia de pe masă pastila pe
care David a refuzat-o, i-o bagă repede femeii în gură, îi ţine
paharul. Alice se ridică, e încruntată, are o voce dură:
Alice :
- Vă sfâşiaţi între voi ca nebunii, izolarea
asta v-a alienat! De ce nu
plecaţi de-aici, duceţi-vă oriunde, ce vă
tine în locul ăsta afurisit?
David : - Nu
putem. Nu te băga.
Alice : - Doar infernul exclude alternativa.
David : - Atunci ai ajuns chiar
acolo, drăgușo (”cenușiile” saltă și aplaudă cu
entuziasm).
Alice: - Te pomenești! E
incredibil, dar voi aveţi într-adevăr imobilitatea şi lipsa de
argumente
a sufletelor condamnate.
Dionisie:- Ce condamnare, ce plecare?
(e ferm) Astea-s vorbe fără sens.
Stăm
aici, din ratiuni superioare. Muncim și am prins rădăcini în locul
ăsta, acum e
casa, e cuibul nostru
(strânge pumnii, dar glasul e catifelat; „cenușiile”
vin iar lângă el,
drăgăstoase, timide).
David: - Desigur, nicăieri nu
putrezeşti mai sigur, o dezintegrare blândă. Noi
urâm
spaţiile vaste, încâlceala străzilor, curiozitatea trecătorilor,
luminile şi maşinile, telefoanele şi computerele, competenţele şi
competiţiile responsabilităţile, viaţa …
Mariana: - Taci (se roagă) e
înspăimântător, sînt atât de nefericită!
Alice : - Vă jucaţi de-a
nefericirea, sau ce ? Mi se pare că v-aţi instalat într-o
realitate
cu aparenţe comode, adăpost, hrană şi idei puţine. Nu vă
cunosc, deci nu-mi pot imagina viaţa pe care aţi fi dus-o în alte
locuri
și
condiţii, nu pot deplânge fericirea voastră ratată, dar îmi lasă
un gust
sălciu. Tot nu înteleg: ce vă ţine aici? (se îndreaptă spre
fereastră, vrea să
deschidă, trage, renunţă). Of, aş sparge geamurile astea bătute
în cuie!
Dionisie: - Cunoaştem nerăbdarea,
intoleranţa tinerilor! (vorbeşte prudent).
Oamenii pot avea necazuri, tristeti, speranţe ratate. Există
felurite
circumstanţe. Dar ai dreptate, fericirea altora rămâne de
neînţeles...
Putem înţelege doar
suferinţa, care de-altminteri e contagioasă.
Alice: - Nici nu vă cunosc, dar simt că devin şi eu
cumva permeabilă, aţi revărsat asupra mea
nefericire, ca o apă
nămoloasă. Am sentimentul că mă consideraţi
vinovată
că sînt străină de infernul vostru păsăresc, că nu am a
priori
frustrările
şi disperările voastre. Simţiţi că am venit cu alt bagaj şi mă
constrângeţi să-mi cântăresc şansele. Bine.
Nu mă tem și
nici nu vă sînt
recunoscătoare…
Gusti : - Alice, nu le vorbi
aşa, nu ai dreptul. Vinovat sînt nimai eu, că te-am
adus
aici, pur şi simplu nu mi-am dat seama ce fac…
Alice :- De ce? Nu mă revolt
pentru ce mi se întâmplă, dar nici nu compătimesc
pe
nimeni.
Mariana: -
Scorpie! (în şoaptă; tare:) Străino! („cenușiile”
repetă, ca un ecou
străino, străino..)
Dând să se
aşeze, Alice răstoarnă solniţa.
Alice :
- Ah, îmi pare rău (se scuză) (încearcă să adune sarea
vărsată pe masă).
Florina: - Sarea, ai vărsat sarea.
Ce nenorocire!
David,
care în timp ce Alice monologa, începuse
să mănânce din toate deodată, grăbit de parcă pierdea trenul,
lasă să-i cadă furculiţa din mână, fixează perplex sarea, apoi
începe să îşi mişte rar, dreapta-stânga şi invers, capul mare,
cu părul în dezordine; expresia necăjită a obrazului i se
accentuează dureros.
David :
- Ăsta-i semn rău, foarte rău, oftează el, ce ne-o mai paşte?!
Mariana:
- Opriţi-vă, o să înebunesc! (se roagă, printre lacrimi, întinde
palmele
în
faţa ei, ca pe un scut. Contabilul vrea să îi tragă mâinile în
jos, ea îl
împinge, ţipă) Nu mă lovi, te rog, nu mă
lovi! („cenușiile” fac semne:
lovește-o, lovește-o!
David : -
Trage-i una zdravănă nea Stere, nu pierde
ocazia!
Nevasta se agită deasupra mesei,
strânge sarea cu latul cuţitului şi se închină.
Copiii, parcă sensibili la ce se
întâmplă dincoace, încep iar să scâncească, cu piuituri şi
cotcodăceli. Mama aleargă la ei.
Florina : -
Puiu – puiu – ŢŢŢ- ŞŞŞ - na’ la mama, na’ la mama…
Gusti : -
Haide Alice! (se ridică brusc, îi întinde mâna)
Femeia iese
din camera copiilor, se opreşte în faţa Alicei:
Florina : -
Presimt că venirea ta aici o să complice totul şi mai mult
(vorbeşte cu
o
voce şuierătoare şi joasă, plină de ură). Da, ar trebui să
pleci - sau ar
trebui să te alungăm noi, dar mi-e teamă că nu
se mai poate. Să mă laşi
în
pace, auzi? Să stai departe de mine şi de copiii mei!
David pune mâna
pe umărul femeii, încearcă să o îndepărteze, dar ea se smuceşte
şi rămâne înfiptă în loc.
Florina : - (către Alice,
şuierat) : Pleacă de-aici, străino!
Alice ezită,
apoi se încruntă, cu gesturi decise ia cele trei garoafe de la
Gusti, o ocoleşte pe femeia înfuriată, îl salută cu o mişcare
din cap pe zootehnician şi iese pe uşă, împinsă uşor din spate
de Gusti. David se ridică de la masă, porneşte în urma lor, cu
umerii aduşi. Când trec pragul, îl atinge rugător pe Gusti.
Gusti: -
Lasă, nu-i nimic... ( iese, cu valiza în mână, urmând-o pe
Alice; („cenușiile”
îi urmează).
Scena II
Spaţiu
asemănător cu cel dinainte. Gusti şi Alice, în faţa uşii
deschise Gusti a lăst valiza jos, a ridicat-o pe Alice în braţe,
trece pragul, şovăind. Intr-un
colt, vreo sase „cenușiile”
înghesuite una în alta, pipăie peretele cu degetele și șoptesc
între ele in surdină , zum-zum-zum. Gusti
nu se hotărăşte să o lase jos, să aprindă lumina. În sfârşit,
o aşează cu blândeţe, apasă întrerupătorul, are o expresie
nefericită. Se răsuceşte în loc, aduce valiza. Rămâne nemişcat,
scoate batista mototolită, îşi şterge fruntea cu ambele mâini
,le coboară încet peste ochi, şi-i acoperă; îşi strânge
umerii, parcă ar vrea să se facă nevăzut. Alice face un pas, mai
schiţează unul, dar se opreşte. Priveşte în jos, fără o vorbă,
cu obrazul fără expresie. Încăpere dezolantă, fereastră fără
perdele, canapea-pat cu tapiseria ternă, o măsuţă alături, un
dulap cu furnirul uzat, podeaua acoperită cu două pături. În
tavan, un singur bec cu un abajur de carton colorat gălbui.
Alice: -
De unde vine zumzăitul ăsta în surdină ? De unde toate semnele,
toate
petele
astea ?(atinge peretele cu vârful degetului, o mişcare şerpuită,
descendentă). De ce e atât de frig? (se
zgribuleşte). Ciudat, am sentimentul
că
nu am intrat într-o cameră, ci într-o conştiinţă întunecată…
Gusti lasă umerii şi mai în jos,
braţele îi atârnă pe lângă trup, moi.
Gusti:
- Alice, şopteşte, eu…Ce am făcut?! (îşi adună forţele, o
cuprinde brusc în
braţe,
o sărută pe frunte, cast)…Bine ai venit!
Alice se aşează
pe valiză, cu aerul că nu o mai ţin genunchii.
Întuneric. Camera dinainte, lumină cenuşie; dimineaţă. Alice,
în cămaşă de noapte din pânză albă, cu mâneci scurte şi
puţină dantelă, coboară din pat, îşi aruncă părul lung,
încâlcit, pe spate, face câţiva paşi nesiguri. Pe jos, valiza
deschisă, cu lucruri răvăşite înăuntru. Ia un pieptăn, şi-l
trece prin păr, încearcă două-trei mişcări din braţe, să se
dezmorţească. Pe măsuţa de lângă fereastră, acoperită acum cu
un ştergar ţărănesc alb, brodat, se află fotografia tatălui cel
tânăr. Alice o ridică, o mângîie
scurt:
Alice: - Bună-dimineaţa tati. Cum
îţi place aici? (ridică din umeri a neputinţă, o
pune
la loc, se agaţă de cremonul ferestrei şi trage cu putere.
Deschide şi
imediat îşi acoperă nasul cu palma. Abea atunci vede biletul lui
Gusti,
lipit
pe geam cu skoch, citeşte cu voce tare:) “Nu deschide fereastra!”
Tu
înţelegi ceva, de ce să nu deschid? ( se
adresează tot fotografiei).
Priveşte în jur, încordată,
aşteptând să se întâmple ceva rău. Nimic; intră doar
câteva „cenușii”; aruncă în
jur cu muște.
A: - Câteva muşte, constată
(îşi duce palma la nas) şi mirosul ăsta care parcă
mi se lipeşte de piele,
de păr, e palpabil, gras şi cleios, puh! („cenușiile” o
mângâie
pe păr, pe obraji; ea tresare, îşi trece mână peste păr, peste
braţe,
o
scutură ca şi cum ar fi luat ceva între degete). Frumoasă casa
aia de
dincolo
zid, ţi-ar plăcea şi ţie tati, îmi amintesc cum ne plimbam pe
străzi
şi îmi
arătai unele detalii, îmi explicai stilurile, tehnicile (studiază
clădirea). Aseară, nu ştiu de ce, construcţia mi s-a părut
întunecată şi
pânditoare. Acum însă faţada are un aer bonom, te invită în
faţa
căminului
să bei cafea cu lapte, să citeşti, să priveşti jocul flăcărilor.
Cred
că e un
conac de pe la o mie nouăsute, refacerea costă desigur o groază
de bani,
îi fac și o piscină acoperită. Se lucrează la fatadă, văd
schele, dar
nu şi
oameni. Cine o fi proprietarul, de ce atâta mister?
(Ridică
din umeri, se îndepărtează de fereastră). Asa, să inspectăm
reşedinţa...(
„cenușiile”o preced, aruncă iar pumni cu muște în jur).
Se îndreaptă spre uşa din
stânga, o deschide, face doi-trei paşi, se întoarce, se adresează
tot imaginii tatălui, cu glas neutru:
A: - Aşadar apartamentul acesta
nenorocit mai are o cameră, cam nouă metri pătraţi, o
ferestruică
acoperită cu pergament în loc de geam şi câteva
fâşii de linoleu ca pardoseală. Mamă doamne!
Se îndreaptă spre cealaltă uşă
(între timp, se adună
tot mai multe muşte, e un bâzâit în crescendo,
susţinut de zeci de luminiţe mărunte). Se aude cum păşeşte, se
împiedică, exclamă, un robinet începe să ţiuie, un scaun
alunecă scrâşnit pe ciment. Muştele bâzâie în colțuri, tot
mai enervate. Revine în cameră, face inventarul cu voce tare (a
uitat de miros, nu mai ţine mâna la nas, nu observă nici muștele).
Enumeră, tot pentru cel din fotografie:
A: - Bucătăria, cu un
aragaz mic, fără cuptor şi un scaun fără spătar. În baie,
trei rânduri de faianţă, deasupra lavoarului. Nu funcţionează
decât un
robinet.
În cada ruginită au fost depozitate găleţi cu vopsea. Rezervorul
veceului picură (enumeră pe degete). Dar toate astea nu înseamnă
nimic, am sentimentul că în jur pândeşte ceva neliniştitor,
periculos, nu-mi pot explica sentimentul…(„cenușiile” aprobă
entuziaste).
Brusc, îşi scutură mâinile,
şi le trece peste pleoape, iar le scutură, se îndreaptă spre pat.
Se împiedică într-o cută a cuverturii întinsă pe jos, dă să o
îndrepte, dar se răzgândeşte. Înciudată, îi trage o lovitură
cu vârful papucului; se urcă în pat, se ghemuieşte sub pături.
Vorbeşte pentru ea însăşi, cu obrazul în pernă.
A: - Ţin minte cum mă învăţai tu
demult, dragă tati, să-mi înfrâng teama de întuneric: să ţin
ochii
strâns închişi, să respir liniştit, să mă golesc de
gânduri. În spatele pleoapelor mele se află un
câmp de
margarete, mulţime de boboci care se deschid pe rând, flori mari
şi albe, una-două-
trei-zece, tot mai multe, deasupra lor zumzăie
albinele (bâzâit în cameră, tot mai insistent,
muştele se
rotesc în jurul camerei, luminiţe punctiforme se rotesc in jurul
becului din tavan -
mişcări scurte, frânte), zboară fluturii,
fluturi micuţi, albaştri, douăzeci-douăşidoi, treizeci,
patruzeci, albaştri, pierd numărul. E extraordinar să observi cum
înfloresc margaretele…
patruşicinci-partuşapte-cinzeci (muștele
se apropie de ea, încet)… Rup o margaretă, albă,
număr
petalele, una-două, mă iubeşte - sau nu? fluturii, zboruri în
zig-zag, albastru-alb…
Vocea i se voalează, se stinge,
a adormit. Acum bâzâitul muştelor este continuu şi puternic, vin
mereu altele, gălăgioase, îndrăznete. Somnul Alicei devine
agitat, se întoarce pe-o parte, pe alta, se apără cu palma.
Deodată se trezeşte, se sprijină în coate, nu-i vine să creadă.
A: - Ce-i
aici, ce se întâmplă? (e înspăimântată).
Muştele parcă atât ar fi
aşteptat, se reped deodată asupra ei, laolaltă cu „cenușiile”
care vorbesc toate deodată, eu vin din conștiințele murdare, eu
din ochiul câinelui mort de foame, eu din sartre, eu de la oreste,
eu... Alice îşi apără obrazul, braţele, îşi scutură părul.
Apucă un pulovăr, un papuc, loveşte în jur.
A: - Ieşiţi, plecaţi
de-aici, spurcatelor! Afară cu voi, afară!
„Cenușiile” și muştele se
feresc, se risipesc. Apoi, pe măsură ce Alice se agită, e speriată
şi transpiră, încep să se adune în cerc în jurul ei. Bâzâitul
creşte în intensitate. Alice se opreşte o clipă, cu braţul
înţepenit în aer; stă în pat, se uită la roiul care a
încercuit-o. Cercul se strânge imperceptibil. Li se adresează cu
glas scăzut, cu ură:
A: - Ştiu ce faceţi acum, urâtelor,
îmi adulmecați pofticioase pielea jilavă, transpirația și
spaima
mea vă atrag. Vă cunosc bine, musca domestica,
pândiţi momentul să îmi intraţi în păr, să mă
ciupiţi de
obraz, de braţe. Si voi, calliphora, parcă vă simt
nerăbdătoare, pe după urechi, pe la
ceafă şi pe gât (îşi
trece îngrozită palma stângă peste locurile enumerate)..
Lucilia, îmi ţintiţi
gura şi ochii, ah-ah! Plecaţi, v-aţi
greşit ţinta, nu voi fi eu prada voastră, mârşavelor! Ajutor!
Smulge pătura de pe pat, şi-o
aruncă în cap şi o zbughește spre baie, se aude cum trânteşte
uşa. Strigă de-acolo, înfundat, după ajutor. Nu vine nimeni.
„Cenușiile” și roiul de muște se adună, întărâtate şi
bâzâitore, lângă uşa închisă. Zumzăitul creşte în
intensitate, ţipetele Alicei se aud tot mai slab. Se întunecă,
treptat.
Cortina
Aceeaşi
încăpere, o veioză aprinsă, aşezată pe glaful ferestrei. Mai
multe muște zac pe jos, nemișcate; câteva „cenușii” se
tarasc incet, părăsesc incăperea. Gusti
agită prin cameră un prosop mare. În mâna cealaltă are un plici
cu paleta lată şi coada lungă, un instrument neobişnuit. Loveşte
ba ici, ba colo, se întoarce, fandează, se apără, iar loveşte.
Din timp în timp strigă către uşa băii:
Gusti: - Stai acolo, Alice, nu
deschide uşa, le vin eu imediat de hac!
Bâzâitul este în descreştere,
muştele se grupează spre fereastră, încep să iasă peste pervaz,
unele mai cad sub ploaia de lovituri cu prosopul şi pliciul. Alice
întredeschide uşa băii, îşi arată o clipă obrazul, are încă
pătura trasă pe cap şi umeri. Mai multe muşte o simt, se reped
spre ea, închide repede uşa.
Alice: - Ajutor!
Gusti: - Stai acolo îţi zic, le
vin eu de hac. (continuă să se agite enorm, cu fruntea
încordată, cu obrazul serios).
Se apropie de fereastră cu
fandări ca de spadasin, roiul păraseşte în sfârşit încăperea,
pe unde apucă. Alice întredeschide uşa, face un pas prudent
dincolo de prag, apoi încă unul, se apără cu palma. Gusti mai
loveşte cu pliciul, repede, de câteva ori.
Gusti: - Şapte dintr-o lovitură, ca
în poveste! (râde scurt, ca un lătrat). E grozav
pliciul
ăsta inventat de colegul nostru, Dionisie (o vede pe Alice, care
păşeşte
tiptil) Te-am avertizat, Alice, nu poţi spune că nu ai fost
avertizată, ai găsit biletul, uite-l aici, pe pat!
Alice se apropie mult de el, tace,
îl priveşte în ochi.
Alice: - Nu m-ai avertizat de nimic.
Absolut de nimic! (vorbeşte răspicat şi îl
priveşte în ochi).
Rămâne aşa, aproape lipită
de el, dârză. După câteva secunde Gusti dă înapoi, lasă
privirile în pământ, are un aer vinovat şi nefericit, nu ştie ce
să spună. Mai
vântură prosopul, apoi ia veioza de
pe glaf şi închide ferestra cu grijă, meticulos. Afară s-a
întunecat de tot.
Gusti: - Eu mă duc să prăjesc
nişte ficăţei. (vreo două „cenușii” îl urmează, timide;
alte două râmân în
cameră, să observe mișcările Alicei).
Scena III
Aceeaşi cameră, ferestrele închise, Alice stă aşezată la
măsuţă, scrie ceva. Ceva mai încolo, divanul-pat, acoperit cu o
cuvertură maronie. Alice poartă blue-geansi şi o cămaşă în
carouri alb-galbene. Cineva bate la uşă.
Alice: - Intră! (strigă fără să
se întoarcă).
Uşa se deschide fără zgomot,
se închide tot aşa. Dionisie, inginerul, face câţiva paşi
neauziţi, ca de felină. Priveşte în jur, cercetător.
Alice: - Intră! (se întoarce spre
uşă, dă cu ochii de noul venit, se ridică de pe
scaun,
îi întinde mâna cu un zâmbet surprins). Asta-i o surpriză…
Pare puţin intimidată de aerul
protocolar și misterios al musafirului. Acesta se apleacă
ceremonios, schiţează sărutul mâinii fără să o atingă cu
buzele:
Dionisie:- După cum ai aflat, mi se
spune Dionisie sau inginerul (o măsoară atent)
Alice dă din cap, afirmativ, apoi
îi face semn cu mâna să ia loc pe scaunul de unde tocmai s-a
ridicat – singurul din cameră. Ea se aşează pe divan, în faţa
lui. Omul se apleacă uşor spre Alice şi spune ca şi cum i-ar
încredinţa un secret:
D: - De fapt mă cheamă
Dionysos, e un nume optimist, ca şi mine (se lasă pe
spătarul scaunului, o
priveşte lung). Ai apucat să vezi laboratorul?
A - Desigur, am rămas acolo
toată dimineaţa. Mi s-a repartizat locul de lângă
fereastră, e lumină,
cald. Am tras în piept cu nesaţ mirosul reactivilor, al
clorurilor. Aşa am mai
uitat de ce-i afară, dincolo de uşă.
D: - Cum ţi se par locurile?
A: - E un peisaj lunar, fără
suflu şi fără culori; cu efluvii otrăvite și roiuri de
muște. Atât.
D: - Dar cerul, câmpul, norii
care aleargă?
Trec, uneori, stoluri de corbi – e un
decor
sobru, esenţial, în alb - negru. Mie mi se pare frumos.
A: - Prefer laboratorul.
Substanţele colorate, eprubetele, retortele, izuri
cunoscute… toate astea mă liniştesc. Am pregătit un excelent
mediu de
cultură, sub microscop a apărut un colţ de pajişte, un petec de
cer senin…
D: - Imagini înşelătoare, nu
te irosi în amăgiri (secretos), altfel o iei razna, ca
toţi
ceilalţi (ridică arătătorul, a semn de avertizare). Ieşi prin
curte,
te vei
obişnui cu Mirosul şi cu muştele. Dacă accepţi un sfat, evită
cu
orice preț să te aventurezi pe aleea dintre mesteceni şi, mai ales, nu
te
grăbi să vezi păsările,
amână cât poţi. Am să te iau într-o zi la o plimbare
pe
câmp. Undeva, chiar pe direcţia unde apune soarele (indică) e o
graniţă
invizibilă, marcată de doi plopi subţirei. Mirosul şi musca
domestica se
opresc
acolo. Pentru noi, acela e un punct-limită.
A: - Sigur, vreau să merg cât
de curând, deşi nu pricep cum e cu limita asta.
Cred că sunteţi o
persoană cool, domnule Dionisie, dar am sentimentul
bizar că încă nu
înţeleg tot ce-mi spuneţi. Beţi o cafea?
D: - Nu beau niciodată cafea. Ai
ceai de plante? (ea dă din cap, nu are). Bine,
un ceai
de care-o fi, fără zahăr.
Alice iese din încăpere,
Dionisie se apleacă peste teancul de cărți puse pe jos, sub
fereastră. Alege una, alta, dă din cap, ridică din umeri, scoate
mici icnete de surprindere. Le aşează la loc. Alice se întoarce cu
două ceşti de ceai pe o tavă cu farfurioare, o zaharniţă, etc.
Pune tava pe măsuţă; Dionisie se ridică, arată cărţile:
D: - Cu acestea în valiză ai
ales tu să naufragiezi aici, printre noi? Nu am
descoperit nici o carte de bucate, nici un manual
de croitorie, de tricotat,
de
amor sau măcar unul despre cum se reuşeşte
în viaţă…
Ea ridică din
umeri, îşi face de lucru cu farfurioarele, dar e atentă la
celălalt.
A: - Zâmbiți des, dar numai cu
jumătatea inferioară a obrazului. Pare o veselie
de
comandă...Vedeți, eu nu știam decât vag unde vin şi nimic despre
ce se
întâmplă
pe-aici. Sînt descumpănită, recunosc, dar nu am intrat în panică.
Inginerul, care îşi băuse
ceaiul stând în picioare, aşează farfurioara cu ceaşca pe măsuţă
- gesturi încete, măsurate. Trage scaunul aproape de Alice, îl
întoarce şi se aşează pe el călare, cu braţele încrucişate pe
spătar.
D: - Simt în tine un fel de încăpăţânare.
Foloseşte-o, integrează-te repede
între
noi, dacă eşti în stare. Poate că nu ar trebui să te
încurajez, ştiu că e
riscant.
Te privesc însă şi sper că vei găsi soluţii rezonabile. Mă
simt dator
să îţi
spun că poţi încă renunţa, mai e timp să pleci. (Într-un colț,
trei
„cenușii” aprobă,
da-da).
Alice pune
ceaşca de ceai lângă cea a inginerului, se ridică fără să îl
scape din ochi, apoi începe să se rotească încet în jurul lui,
privindu-l atentă.
A: - Dar cine
esti dumneata, cine sînteţi voi, la urma urmelor? Chiar
şi numele
voastre
sună ciudat, parcă ar fi nişte porecle
sau coduri, cutare-zis-cutare.
Mă
întreb uneori, aşa prosteşte, în ce fel de piesă jucaţi?
Dionisie lasă
capul în jos; trage aer adânc în piept, se răsuceşte la dreapta,
spre Alice. O fixează, tace. Ea continuă să se rotească în jurul
lui, cu paşi foarte înceţi, privindu-l ţintă. Când ajunge chiar
în faţa lui, acesta izbucneşte brusc:
D: - Cot-cot-codaac, cot-codaaac,
codaac… (vocea i se stinge, o priveşte pe
Alice în
ochi, vorbeşte cu ironie reținută, dar și cu un fel de viclenie).
Dar
tu cine
ești?
A: - Eu... sunt în devenire.
D: - Ia te uită,
strângi pumnii! Mânia nu te va ajuta, aici e un teren de
vată,
degeaba încerci
lovituri. Ţi-am mai spus, colegii noștri sunt cu toţii cam
–
şi flutură palma în
dreptul tâmplei. Ne aflăm aici din câteva
motive
superioare
sau obscure, spune-le cum vrei. Numele acestui loc nu se
regăseşte
pe nicio hartă. Existenţa noastră e mai degrabă îndestulată, nu
avem
grija zilei de mâine (zâmbeşte cam în silă). Sunt desigur şi
unele
inconveniente
- mirosul, muștele, lumea s-a cam depărtat de noi, nu mai
avem
posibilitatea de a provoca întâmplarea, eh (oftează)…
A: - E ca un blestem, sau ce?
D: - Lasă
literatura, eu vobeam serios, îți făceam
o mărturisire. Cel mai rău este
că aici nu plouă
niciodată, ne ofilim, ne înecăm praf. De ani de zile aștept
ploaia, nimic altceva
decât o ploaie cu ropote generoase, dar ea nu
vine, nu
vine
deloc! (se ridică, pare obosit; trei „cenușii” vin și
se lipesc de el, îl
mângâie, tandre şi
timide).
A: - Da...n-a fost rău monologul (bate din palme) dar nu m-aţi
convins, de felul
meu sunt cam incredulă. A propos, a cui este casa
aceea frumoasă, care se
vede acolo, peste gard, mai departe?
D: - Care casă? eu nu văd
absolut nimic (e calm).
Alice se sprijină de măsuță,
cu brațele la spate – dreaptă, nemișcată. Iese deodată din
inerție, îşi scutură părul, dă din cap, nu-nu. Vorbeşte cu o
voce cam nesigură, parcă ar vrea să se liniștească singură:
A: - Sunteţi alunecos și defetist. Vă declar că eu am venit aici
din convingere şi nu am de gând să plec nicăieri. Mi se pare că
sunt destule de făcut şi nu pot admite că am fost uitați aici. Ia
să apară probleme sau nereguli, să vedeți cum ne asaltează
inspectorii, experții, ziarele. O fermă de păsări, una din cele
mai mari de pe continent, nu-i puțin lucru…În loc să
ne sfaşiem între noi, mai bine am acționa împreună,
cu solidaritate.
Inginerul o oprește, cu palma
întoarsă spre ea, apoi lasă mâna în jos, obosit:
D: - Care acțiune, să hrănim
găinile astea din cuști? Tu nu știi ce spui... Bine-
bine, ești foarte tânără,
trebuie să trăieşti povestea pe care ți-ai construit-o.
Că vrei sau nu, o să te
mai erodezi, da, să așteptăm momentul acela. Ei,
acum mă duc să îmi
continui studiul asupra insectelor, posteritatea așteaptă.
Vezi, acționez și încă cum!
(râde sec; „cenușiile” își strâng umerii, temătoare).
Alice îl conduce până la ușă,
el se apleacă ceremonios, îi sărută mâna.
A: - Zâmbetul acesta cu jumătate
de obraz vă dă un aer de-a dreptul feroce.
Inginerul zâmbește și se mai
înclină o dată, tăcut. Dispare. Alice rămâne în prag,
dezorientată, îşi freacă palmele una de alta, ca şi cum i-ar fi
frig, pare foarte descurajată. Deodată se întoarce spre fereastră,
ia fotografia tatălui, o priveşte, îi șterge geamul cu dosul
mânecii, o întoarce spre fereastră, îi arată ceva cu braţul:
A: - Tu o vezi,
nu e un miraj, nu-i aşa, dragă tati? Fara îndoială
că aparţine
cuiva,
dar mie nu mi se spune cui. Cred că era
mai frumoasă înainte, când
renovarea
nu-i dăduse aerul ăsta arogant. Uite,
stâlpii albi ai pridvorului
par
nişte dinţi lungi, rânjiţi într-un zâmbet a batjocură. Pe
seară expresia
faţadei
se mai îmblânzeşte, ca şi cum vigilenţa i-ar scădea. Cu toţi
brazii şi
pajiştea
aceea impecabilă, rămâne totuşi cumva amenințătoare. Lucrarea
se
completează treptat, însă eu nu văd pe nimeni la schele. Tu ce
părere
ai
de toate astea? (respiră profund) Bine,
uite, mă linistesc. Mă liniștesc și
mă
pregătesc să găsesc o cale...
Pune
fotografia la loc. Alege două cărţi din teancul de pe jos, le
aruncă pe divan, se aruncă şi ea lângă ele, cu burta în jos;
începe să citească.
Scena
IV ( Aceeaşi încăpere)
Gusti
strânge păturile de pe jos; are lângă el o găletuşă şi o
cârpă, se aşează în genunchi, spală linoleum-ul. Două-trei
muste baletează prin cameră de colo-colo. Se deschide uşa, intră
Alice (blue-geansi, pulovăr cafeniu deschis). Gusti se ridică
stângaci, e zburlit, cu mânecile suflecate, cârpa îi atârnă în
mână. Alice abea îl priveşte, pare furioasă. Îşi aruncă de
departe poşeta şi mapa pe divan, dă cu piciorul în maldărul de
pături care îi stă în cale, se apropie de Gusti, îi atinge în
treacăt obrazul cu buzele. Se aruncă la rândul ei pe divan, se
uită la ceas, vorbeşte precipitat:
A: - E abea
douăsprezece, dar Mariana a închis laboratorul. I-am spus că nu
mi-
am
terminat treaba, că am depistat o mulţime de cazuri de
microplasmoză,
ca să nu
mai vorbim de coriză, trebuie să anunţăm CSV-ul, păsările astea
mor pe
capete. Sîntem în pragul unei epidemii devastante.
G: - Stai, stai. Nu e cazul să
facem valuri. Pe de altă parte, pavilioanele sunt cam
aglomerate, o să dau
dispoziție să mai tăiem păsări, avem diferite cereri să
livrăm carne.
A: - Nu poți face asta, păsările
sunt bolnave, sunt infectate cu cine știe ce virus
sau
bacterie, nu ți-e limpede? Am rugat-o pe Mariana să mă lase să
lucrez
în afara programului, să
colaborăm la analize, dar ea mi-a arătat dinții ăia
ai ei lungi şi galbeni
într-un mârâit amenințător (o imită): ce, tu n-ai auzit
de hoţi sau sabotori, aici
nu rămâne nimeni fără aprobare de sus, eu nu
vreau să
colaborez cu nimeni, ce e aia colaborare? A
închis uşa cu cheia, a
pus şi
lacăt, nebuna. Cine ce sabotaj să comită în laboratorul
ăla plin de
vechituri!
G: - Are şi ea dreptate, trebuie
să respecte nişte dispoziţii, e bine să prevezi, nu
poţi şti
niciodată...
A: - Mai termină cu astea, sunteţi cu toţii nişte ciudaţi, mereu
la pândă, mereu şoapte, jumătăţi de frază, tensiune, vă
comportaţi de parcă la ferma asta nenorocită aţi veghea asupra
cine ştie căror mistere! (schimbă tonul, se
plânge
ca un copil căruia i s-a luat jucăria). Aş fi vrut să mai rămân
acolo,
printre
flacoanele cu roşu de congo, permanganat violet, albastru de
metilen,
printre retortele şi creuzetele cu miros înţepător, care îl
alungă pe
ăstalalt
şi ţine departe roiurile de musca domestica.
Gusti, tot cu cârpa în mână,
face un pas să se apropie de ea, dar loveşte cu piciorul în
găletuşa cu apă şi o răstoarnă. Se apleacă precipitat, începe
să şteargă, stoarce cârpa şterge iar. Alice urmăreşte scena cu
o expresie impasibilă, fără să dea semne că ar intenţiona să
îl ajute. Se lasă pe spate, îşi ridică pe rând câte o şuviţă
de păr, vorbeşte în silă:
A : - Voi pune pe aragaz o cratiţă
cu pulpe de pui, sau mai bine fac tot ouă
ochiuri
şi ficăţei, altceva nu avem. Ei, Gusti! spune ce preferi între
atâtea
feluri
la alegere?
G :- Ouă
fierte, e mai simplu (aer absent, continuă să frece linoleum-ul
camerei
a şters
aproape toată încăperea, efectul e pozitiv).
A :
- Nu folosim decât camera asta (glas plin de indiferenţă) pe
cealaltă o ţinem
închisă,
acolo nu trebuie făcut curăţenie, aşa-i?
(„cenușiile” întredeschid
ușa
către camera respectivă, apoi o închid).
Am remarcat ieri mormanul de
rufe
murdare strânse în baie („cenușiile”
aduc un brat de rufe) ce-o să
facem
cu ele? Poate le aruncăm pe fereastră sau le dăm foc, ce zici? (el
nu
răspunde,
continuă să frece cu nădejde ( „cenușiile” se așează
pe rufe,
Alice
oftează): E o viaţă provizorie, pro-vi-zorie, dar în acest moment
nu
întrevăd
nici o alternativă, nimic, doar întuneric
lipicios, de consistenţa
zaţului
de cafea, cu miros rânced. Atât („cenușiile”
par încântate).
G: - Pot să mă ocup eu de mâncare.
A : - Cum vrei.
Alice îşi
duce mâinile în dreptul ochilor, îşi priveşte degetele cu
atenţie, ridică braţele în sus, închide şi deschide palmele.
Îşi trage în sus mânecile pulovărului, îşi priveşte braţele:
A : - Constat, cu uimire, că încep să nu mă
mai recunosc (voce deodată precisă,
lucidă).
Oare sunt tot eu, sau am devenit o alice
domestica, pe umeri îmi
încolţesc
solzişori (se pipăie, speriată), îmi vor creşte aripi de
muscă sau
de
galinacee ? Înţeleg tot mai puţin cărţile pe care le citesc, de
gândit nu
mai
gândesc aproape deloc, nu mai ascult radioul, televizor nu
avem –
oricum
aici sîntem ecranaţi - ziare nu primim, doar cocoloaşele de
la
ambalaje.
Am devenit şi eu o fiinţă aviară,
cot-cot-codaac!
Gusti ridică
brusc capul, pare că abea acum a auzit-o, lasă cărpa, se apropie
de Alice, se apleacă atent asupra ei:
G : - Ai nevoie de ceva, iubito? (e deodată plin de solicitudine).
A : - Cot-codac! (înspăimântată).
G : - Bine, fac imediat şi
nişte cartofi prajiţi, durează puţin, i-am curăţat încă de-
aseară.
A : - Cot-codaac!
G : - Şi eu simt că mă sufoc, voi întredeschide puţin fereastra, acum
e lumină
afară,
nu vor năvăli muştele, poate doar una-două…(îşi şterge
fruntea de
umăr,
are grijă să nu atingă nimic cu mâinile murdare).
A : -
Cot-codac-cot-codac! (Alice dă din cap cu hotărâre : nu-nu.).
Gusti iese, se
aude apa la chiuvetă, se întoarce cu un prosop, se şterge pe
mâini, apoi se apropie de ea, îi pune mâna pe genunchi, vorbeşte
cu voce încurajatoare:
G : - De ce te agiţi atât? Am citit mai demult că la Smithsonian
Institute din
Washington
sînt vreo cinci milioane de muşte prinse
în insectare, îţi dai
seama
câte specii bântuie peste tot prin lume?
(„cenușiile” se lipesc de
perete,
înfricosate. Alice se ridică în coate, îl priveşte cu milă, dă
din cap :
da-da.
Gusti ia expresia ei ca pe o aprobare, continuă mai cu suflet):
Noi
avem
de furcă aici mai ales cu musca
domestica, e sâcâitoare, desigur
(„cenușiile” se
lipesc de el, afectuoase, insistente), însă ciupitura ei
nu
e veninoasă, trebuie să îţi înfrângi
teama asta copilărească (mustele se
apropie
de ea, încetisor; Alice îşi cuprinde umerii cu braţele cruciş,
pare
tot
mai îngrozită). Ştii, ca să îi vii de
hac, e nevoie de o lovitură iute, pe
verticală,
Dionisie e un expert în asta, o să vezi, ne-a învăţat pe toţi.
Mai
sînt
şi păsările, dar de acelea vreau să te
ţii departe.
A :
- Gusti, taci! tot ce spui e monstruos şi vătămător. Tu eşti
cel care mă
îngrozeşte
cel mai tare, cum de nu îţi dai seama? („cenușiile”ridică
pumnul
la ea,
supărate).
El lasă umerii
în jos, dă plece spre uşă. Alice îl
prinde de mână, îl întoarce spre ea, vorbeşte precipitat:
A : - Să
ne punem cizmele de cauciuc, să pornim peste câmp, în direcţia
apusului,
până la mestecenii aceia de care mi-a pomenit Dionisie, îi ştii?
(el dă
din cap nu-nu, încearcă să se desprindă ; Alice nu îi dă
drumul,
vorbeşte
precipitat) Gusti, să mergem te rog, aici chiar mă sufoc, îmi
explodează plămânii de-atâta aer otravit, mă auzi?
G :- Să mergem dacă ţii neapărat, sunt de-acord, dar
încotro, că n-avem unde ne duce...(pare confuz, face eforturi să
înţeleagă ce i se cere).
Lumina
se micşorează treptat în încăpere, e o clipă de întuneric.
Peretele din fund se luminează difuz, cenuşiu. Pe el apar
proiectate două umbre care înaintează – paşi rari, genunchii
îndoiţi, de parcă pământul ar
fi un clei moale. (nota : păturile, strânse mai devreme de
Gusti, închipuie acum brazdele arate. Alice şi Gusti se ţin de
mână şi păşesc peste ele, cu efort. Mustele se agita de
colo-colo. Undeva departe, pe peretele-panou se desenează două
beţişoare negre, subţiri, care înţeapă cerul cenuşiu; cei doi
se îndreaptă încet, somnambulic, în direcţia aceea.
Câteva „cenușii” îi
urmează o vreme, schiopătând tot mai rău, apoi renunță.
Alice se opreşte, răsuflă
precipitat, vorbeşte cu întreruperi:
A : - Gusti, îţi mai aminteşti de plimbările noastre pe plajă, de
îmbrăţişările, de
avântul
de-atunci ? Eram atât de tineri, atât de
neştiutori...(alungă muştele care le
dau târcoale). Ah, scârboaselor, tot vă mai ţineţi după noi!
G :- Nu pot să respir, parcă ne-am afla pe altă planetă (îşi
duce mâna la piept, îşi deschide haina; muștele îl țin de
brațe, încearcă să îl tragă înapoi. Alice, plină de
compasiune, îl împinge înainte, mereu înainte).
A :- Mergi
greu, eşti palid şi tăcut! Nu ai să-mi spui nimic? Oare mama şi
mătuşa
Eliza să fi avut dreptate, chiar ne vom rata iubirea, șansele?
Totul
mi
se pare ostil, până şi cerul şi câmpul. Nu zboară nici o
pasăre, nu au
înflorit
nici măcar scaieţii. Deasupra - gol absolut, iar sub tălpi
pământul
care
se lipeşte, greu ca plumbul şi vrea să ne ţintuiască în loc,
Uite, degete
nevăzute
mă apucă de glezne, abea îmi pot trage picioarele din clisa asta
lacomă!
Dar nu mai e mult…
G :
- Alice, încotro mergem, unde ne aflăm?
A : - Cred că
aproape am ajuns (pe fundal, beţişoarele negre au prins contur,
apar doi plopi nu
prea înalţi; îşi roteşte braţele:).
Simt o adiere proaspătă, ca după ploaie. Haide, puţin
curaj!
Copaci, cu
rămurişul sărăcăcios, au crescut pe o movilă joasă; în jur –
câteva flori de câmp. Alice se aşează, mângâie
florile, trage aerul în piept cu nesaţ.
A :- (inspiră
adanc) Aici pare să fie graniţa de care nici Mirosul, nici muştele
nu pot trece. Aerul e purificat, se aud ciripituri, uite o vrabie,
uite şi-un corb. Iubesc izul ăsta amărui al frunzelor de plop.
G :-
Eu simt doar că mă sufoc (s-a sprijinit cu spatele de unul din
copaci, e palid,
gâfâie)
aici parcă n-ar exista atmosferă
terestră. Şi e atâta linişte încât îmi ţiuie urechile. Să ne
întoarcem, Alice, haide chiar acum înapoi! (Alice îşi lipeşte cu
groază palmele de obraji, le apasă peste gură, să nu ţipe; îl
priveşte ca pe un extraterestru)
A :- Bietul de tine ( îl mângâie pe păr;
vorbeşte încet, dar lămurit): Dionisie
avea
dreptate, am intrat sub Umbrelă, sîntem
nişte păsări fără aripi. E o existenţă
primitivă, un ev mediu cu limite stricte şi puteri superioare,
exercitate de nu se ştie cine. Eu nu mă pot totuşi resemna, ştiu
că nu trebuie să aştept ajutor de la nimeni. Tu ce intentionezi?
G : - Nu
stiu ce vrei de la mine. Nici nu înţeleg bine unde m-ai adus. Ce
avem
noi
de făcut aici, atât de departe, pierduți în câmp?
A : - Nimic. Sîntem două
făpturi ...de fermă. Cotcodaac! Hai înapoi.
Îl ia de mână, ca pe un copil,
el se clatină, nesigur pe picioare. Se întorc spre fermă, învinşi,
două umbre gârbove cu mânecile de la pulovere atârnându-le pe
umeri, ca nişte aripi frânte. „Cenușiile” îi întâmpină în
drum, euforice, entuziaste.
Actul
II
Scena V
Un
colţ de clădire, o alee cu pietriş, mai în spate alte clădiri
fără ferestre, cu răsuflători mici, pătrate. Alice vine pe alee
(pantaloni bej, bluză albă, sacou
bej cu nasturi metalici; e
pieptănată cu părul strans la spate), cu paşi destul de siguri,
cu o mapă sub braţ. Dionisie (halat albastru-închis, îmbrăcat
peste pulovărul pe găt şi pantaloni) îi iese în cale; arată
obosit şi împuţinat la trup, dar are pe obraz un anumit zâmbet de
triumf. Un grup de „cenușii” s-au strans îngrozite
într-un colț.
A:- Bună-ziua domnule Dionisye, aţi câştigat cumva la loto?
Observ ca sunteți foarte vesel.
Ii întinde mâna, el se apleacă ceremonios. Deschide pumnul stâng,
îi arată un fel
de praştie:
D: - Priveşte-aici, Alice,
încordez, trag, lansez discul ăsta micuţ (o trage mai aproape
de zid, se uită să nu fie martori, încordează elasticul, trage
in roi, câteva muște cad secerate la pămant; el scoate o mică
exclamaţie de triumf) Aha, v-am nimerit, gata cu voi! (se apleacă
şi numără:) patru magnifica, muşte de carne şi trei din
cele obișnuite. Bunicică recoltă, ce zici?
A: - Ca-n poveste! Felicitări, domnule Dionisie (bate din palme),
mai rămân în jur doar câteva sute de mii, sper să le daţi gata
repede!
Ca un zgomot de fond, se aude un
cor de lamentări subţiri, dureroase şi, în surdină, un
bâzâit neîntrerupt. Alice îşi lasă bărbia în piept, inginerul trage cu
praştia lui ciudată la dreapta
şi la stânga, muștele cad; îşi
trece necontenit palma peste craniul pleşuv, care atrage muştele ca
mierea.
Dionisie:- Am dresat tot felul de fiinţe, şoareci, păianjeni,
gândaci. Toate vietăţile astea sînt în stare să
deprindă câte ceva - oamenii, cel
mai greu, pentru că au idei şi ambiţii (aruncă iar priviri
furişe în jur):
Nu-i nimeni să mă audă? Musca însă, draga mea, nu e în stare să înveţe
absolut
nimic, e cea mai stupidă făptură de pe pământ, creată doar ca să
ne sâcâie. Nu-i nici un păcat
să o stârpeşti, crede-mă! („cenușiile”
devin rugătoare, dar el încordează, trage; două cad,
împreună cu muștele) Na’
că v-am fript! (se uită atent la Alice:) Am observat că în timpul din
urmă
muştele nu se prea apropie de tine, nu te plac, e evident.
(„cenușiile” aprobă și își fac
vânt cu palmele; să fie din pricina parfumului pe
care îl folosești? (e ironic, pe urmă schimbă
tonul) Arăţi bine,
ce-ai făcut zilele astea?
A: - Ieri a fulguit. Gândeam
că frigul şi zăpada vor mai potoli mirosul și mai ales insectele
astea. Da de unde, sunt rezistente, îndopate din belşug cu proteine. Simţeam că mă cam lasă nervii, aşa că m-am
hotărât brusc, am ieşit pe câmp. (ca pentru sine:) Pământul arat, cenuşiu
şi vorace, parcă încerca să mă tragă jos, să mă fixeze, ca
într-un insectar. Înaintam greu, luptam cu o toropeală cumplită. Oare de ce? Am
reuşit totuşi să ajung la plopi. Acolo aerul înţeapă uşor şi e
parfumat, ca la munte (închide ochii, inspiră).
D: - Locul potrivit pentru a
face planuri de viitor.
A: - Nu, eu nu mi-am făcut
niciun fel de planuri, constatam doar că exist, că încă sunt vie. (deodată pare
să isi amintească de ceva:) Cum vine asta „dubla palmă
uşoară’’?
D: - Ei, dacă tot ai venit
printre noi (o ia uşor după umeri) trebuie să-ţi încredinţez câteva mici secrete, aşa, ca un exorcism (se apropie
de ea, vorbeşte secretos). Musca are o percepţie proastă a mişcării pe verticală şi tendinţa nefirească, asemănătoare cu a unor
oameni, de a
se lansa în zbor printr-o deplasare înapoi (fâlfâie din braţe).
A: - Râdeţi de mine, domnule Dionisie? Ăsta-i misterul
locurilor?
D: - Nu glumesc deloc,
ascultă-mă! (se apropie de o muscă neatentă) Orice tentativă de a o plesni trebuie să ţintească vreo patru
centimentri în spatele victimei, asta-i metoda Don Oltin. Cât despre dubla palmă uşoară, maeştrii sunt triburile de masai, renumiţii crescători
de vite. Vrei
să-ţi
arăt? („cenușiile”par îngrozite, sunt gata să o ia la fugă)
A: - Mai bine nu, vă rog eu
frumos!
D: - Uite-o cum se ferchezuieşte, liniştită. Stai puţin!
(nu ţine seama de protestele ei, ia poziţie de atac, aplecat înainte,
îşi depărtează braţele vreo jumătate de metru unul de altul, deasupra
insectei. Brusc, îşi pocneşte palmele – o mişcare iute, puţin
zgomotoasă; musca pică la
pămant, el se şterge pe halat) Quod erat
demonstrandum! Aşa se stărpesc fioroasele
muşte ţeţe. Din păcate,
masaii dispar treptat, împreună cu turmele lor cuminţi. Boala
somnului,
draga mea, ehe.. (”cenușiile” îl înconjoară, aruncă în el cu
pumni de muște, enervate
rău) Ah, insectele astea nenorocite mă obosesc,
atacă necontenit. Ce mai, de tine nu se
apropie deloc.
Soarele albicios proiectează pe
zidul scorojit silueta inginerului: o umbră înaltă, capul ca un
ou,
brusc, Alice îi taie calea:
A: - Bine-bine, aţi reuşit să
mă neliniştiţi. De fapt, totul este o mise en scène, nu-i
așa? Priviţi-vă umbra (urmăreşte conturul cu
degetul pe zid) : capul oval, braţele lungi,
o formă vagă, fluturătoare. Acum chiar mă întreb: de ce mă aflu eu aici?
Pentru Gusti, desigur, dar chiar nu există nicio alternativă, nicio
scăpare? (răsună de peste tot ţipete difuze). Am vrut să iubesc, să cunosc, să
trăiesc şi altceva – alte experiențe, alte peisaje, alți oameni. Realitatea mea
era prea îngustă și fără orizont. Nu mi se pare că am comis vreun păcat.
D : - Ce să îţi spun? ( o mângie părintește pe păr) Mulţi au
plecat în lume cu
o astfel de dorinţă legitimă, dar în final nu au găsit nimic
nou. Jurnalele
de călătorie sînt nesincere, autorul vrea cu orice preț și
prilej să-şi etaleze cunoştinţele, acoperă totul de explicaţii. La
urmă rezultă că n-a descoperit nimic.
Orizontul nu e în exterior, ci în interiorul nostru, te-ai gândit la
asta?
Alice se sprijină de zidul
crăpat, cu mâinile la spate, şcolăreşte:
A: - Departe de papucii şi de
cămara cu murături de-acasă, speram o existenţă pregnantă.
Ţinteam undeva, mai departe, mai sus - dar iată-mă strivită de roiurile
de musca domestica şi exhalaţiile galinaceelor astea subnutrite. Aveam tot
dreptul să mă gândesc că alături de Gusti voi trăi altfel banalul, uzura,
dar constat că sînt toate şansele să mă rătăcesc.
D: - Mă ofer să te-ajut,
există întotdeauna o alternativă. Ce ai vrea tu de la viață, titluri, bani, renume?
A: - Dar cine naiba te crezi
dumneata, oi fi Diavolul, de mă tentezi? Nu mai pricep chiar nimic (pune o mână
pe umărul inginerului, îl scutură uşor): vă mai întreb o dată, cine sînteţi
voi, ăștia de-aici? În jurul meu totul se manifestă excesiv,
pervertit și cu majuscule: Mirosul omniprezent, Muştele ca nişte
erinii, Păsările subnutrite, sordidul, duşmănia acumulată în locuri şi lucruri,
dar mai ales lipsa oricărui dialog. De când venit, nu știu dacă am schimbat
cu Gusti zece fraze normale, parcă nu ne mai auzim unul pe celălalt. Cu
dumneavoastră e altceva, domnule Dionisie – sînteţi, cum să mă exprim,
deținătorul secretelor, marele păpușar care trage sforile, dar nu participă
la joc. V-aș numi Presedintele onorific. Uneori îmi spuneţi lucruri
care mă paralizează complet, nu ştiu ce efecte pot declanşa. E ca şi cum
aţi practica altceva decât viaţa. (”cenușiile” aprobă și se înclină,
respectuoase, fac cerc în jurul lui, dar se feresc de Alice).
Inginerul zâmbeşte enigmatic
şi îi sărută mâna, curtenitor:
D : - Eu, fermecătoare doamnă, am adoptat de o vreme o atitudine de expectativă, m-am retras în vârsta și
demnitatea mea rănită. E felul meu de
a participa la această realitate pe care tu o numeşti,
pare-mi-se, pervertită. Am
ales un drum paralel, solitar, care mi-a permis totuși să-mi menţin
convingerile. În loc să descopăr vreun
sit istoric sau o legendă care
bântuie pe câmpurile dimprejur, scriu pagini despre instinctul
ucigaş al
păianjenului sau despre efectele lipsei de umezeală în sol. E şi acesta un fel de a exista
activ, de a aştepta atent. Din păcate, uneori mă tem că
totul se destramă …
A : - Poate că dimpotrivă,
totul se recompune.
D : - Aşa crezi tu? Hm (o priveşte bănuitor ; schimbă vorba):
Muştele astea chiar
nu te plac, te ocolesc făţiş. Hai sa plecăm de-aici.
A :- Tot ce-mi spuneţi pare o simplă speculaţie, o expresie a
neputinţei – sau jucaţi
o cacialma, nu știu... (inginerul ridică umerii, cu nevinovăţie).
Trebuie
să văd păsările, altfel nimic nu are sens!
La doi metri mai încolo e o uşă
de fier cenuşiu, cu o tăbliţă ‘’Pavilionul II’’; o
deschide,
păşeşte înăuntru. Inginerul o apucă de braţ, o trage
înapoi rămân nemişcaţi, parcă împietriţi
de zgomotul
revărsat. Îşi spun ceva, dar ţipetele şi cotcodăcelile sînt
atat de puternice, încat le
acoperă glasul. În
unele momente liniştea cade brusc, de parcă o ghilotină ar fi
retezat miile
de gătlejuri. În pragul uşii se iveşte Gusti, cu
halatul încheiat strâmb, cu obrazul răvăşit, ţigara
îi tremură
între degete.
D:
- Iată-iată, un copil speriat iese din tunelul groazei…
Gusti nu e
deloc bucuros să o vadă acolo, se încruntă, începe să o împingă
uşor înapoi, să
o îndepărteze.
G: - Ce
cauţi aici, Alice? Te-am rugat să stai departe de păsări, nu e
treaba
ta să
bântui prin pavilioane. Poate fi periculos…
D: - Tocmai îi spuneam și eu că
e mai bine să plecăm din locul ăsta.
A: - Sigur Gusti, tu eşti
paznicul, cerberul păsăresc. Vreau și eu să le văd, ce ți se pare așa ciudat?
Piu-piu- piu, veniți la mama! (dă să deschidă ușa pavilionului, dar Gusti o
opreste ferm).
G: - Eu răspund de ele. Astea nu
sunt păsări de curte. Stai departe, te rog.
A: - Da, tu dispui de ele. Mănâncă
şi beau dacă le dai, respiră dacă eşti de-acord, merg sub cuţit
când faci tu un
semn (vorbeşte cu voce înaltă, să se facăauzită). Cunoşti
noile
reglementari europene ? – galinaceea comunitară
are dreptul
la patru metri pătraţi de curte,
mai mult decât
spaţiul verde pe cap de
locuitor al capitalei. Găina-ue, nu va mai ciuguli
concentratele făcute
din găinaţul şi cadavrele celor ca ea, ci va putea să scurme zi
lumină după
viermişori și va avea suficient loc să fâlfâie din aripi.
Au drepturi și ele
și s-au
impus. Cine îşi mai permite astăzi să nu
ia în seamă găina care tuşeşte,
găina bolnavă de gripă?
G :
Alice, ai luat-o razna (între timp a reuşit să închidă uşa
pavilionului), totul există
doar în
închipuirea ta, noi ne luptăm aici cu unele greutăţi, e
drept, dar situaţia e sub control, te asigur.
A: Greutășile astea trec oare
și dincolo de gard, de împrejmuirea asta sordidă unde ne amestecăm
în
noroi, alături de păsări? (arată cu mâna spre conac) Acolo, la
piscina cu brazii şi pajiştea verde?
G: - La ce să privesc peste gard,
nu e treaba mea. Eu știu doar că
producţia a crescut, am
redus
pierderile, păsările sunt sănătoase şi au hrană îndeajuns, noi desfăşurăm o
activitate transparentă și folositoare societății.
A: - Taci că nu mai suport! Nu
înțeleg ce se petrece cu tine. (îşi acoperă urechile, să nu-l mai audă).
Inginerul intervine, îi ia pe
amândoi după umeri:
Dionisie:- Ei, gata,
linistiti-vă ! Ce mâncaţi voi
astăzi, copii? (glasul e plin de solicitudine, zgomotul
pavilioanelor a rămas în urmă)
A :- Ouă,
ficăţei, cotcodaci şi iar cotcodaci sub diferite forme, răspunde
Alice încă
furioasă.
D: - Vă invit la
mine să mâncaţi altceva. Sunt un om singur, asa încât e o sărbătoare
când am
musafiri (îşi freacă palmele, încântat).
Soarele alburiu şi slab bate
pieziş, profilându-le umbra pe ziduri.
A: - (amuzată) Priviţi, ai zice că
un liliac mare, cenuşiu, poartă cu în zbor două umbre descumpănite
(îl ia pe inginer de braţ, hotărâtă).
Haidem! („cenușiile” îi preced, tupilându-se).
Cortina
Scena VI
* continuă
( titlu anterior: Oameni aviari)
( titlu anterior: Oameni aviari)
Diana Turconi
19.01.2007
supliment Bucurestiul cultural nr. 24
Nessun commento:
Posta un commento