Premiza:
Potrivit
Sentinţei
civile nr. 257/07.02.2008
pronunţată de Tribunalul Bucureşti, rămasă definitivă şi
irevocabilă prin Decizia
civilă nr. 248R/26.05.2008
pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti , instanta a
dispus suspendarea oricăror activităţi de producere a filmului.
Deşi
exista o astfel de hotărâre, pârâţii
au produs şi au disfuzat şi difuzează în continuare filmul atât
în cinematografe, la televiziune, cât şi sub foma DVD-urilor...
O PRECIZARE NECESARĂ
Am urmarit filmul “Eva – Povestea
unui secol” (regizor Adrian Popovici) din pură întâmplare.
Cunoșteam romanul lui Radu Tudoran “Fiul Risipitor” și țin să
spun că mă leagă de confratele meu dispărut amintiri din cele mai
calde.
Ecranizarea – oare pot să o numesc
astfel? - este deplorabilă și face un imens deserviciu atât cărții
cât și scriitorului care merita cu prisosință o apreciere
literară mult mai nuanțată față de valoarea estetică.
Radu Tudoran impune aventura ca pe o
experiență existențială. Regizorul Adrian Popovici nu a înteles
nimic din carte și nici din spiritul fermecător al autorului ei.
A furat pur si simplu un “subiect”
- cu toate detaliile acestuia – personaje, nume, replici, destine -
nemenționând în fapt opera pe care s-a bazat întru totul. Ar fi
bine să ne aplecăm cu mai multă atenție și har, chiar dacă
suntem numai regizori, asupra unor scrieri care fac literatura
română.
Dan Cristea
scriitor și critic literar
_____________________________________________________________________________
"Eva"
- Nici vorbă de "plagiat"...
...Sacrilegiu în toată regula!
Scandalul
de furt intelectual din jurul preluării frauduloase a unor bucăţi
din romanul "Fiul risipitor", de Radu Tudoran, de către
perechea Popovici-Paloş, a făcut oarece vâlvă pe-aici acum
doi ani şi ceva. N-am să reiau acum prea mult din vechea
controversă, şi mă voi abţine şi de la a emite vreo opinie
personală în acest sens. Referindu-mă strict la elementele care au
relevanţă pentru actuala peliculă ca atare, voi reproduce doar
afirmaţia coscenaristului Radu Aneste Petrescu: "Cât
eu am fost bolnav, Popovici a copiat subiectul romanului lui Radu
Tudoran, a copiat personaje şi dialoguri. Îmi pare rău că a ieşit
acest scandal." La rândul lui, Adrian Popovici a răspuns
cu o scrisoare pe cât de vehementă ca ton, pe atât de evazivă în
conţinut, prevalându-se de prevederile ambigue ale Legii nr. 8/1996
care ar spune că scenariul unui film, chiar dacă este inspirat de o
operă preexistentă, nu este un plagiat şi nici un furt
intelectual. Cum spuneam, nu unghiul juridic face obiectul
articolului de faţă, ci filmul ca produs - subiect în raport cu
care moştenitorii lui Radu Tudoran au refuzat să cesioneze
drepturile de autor, afirmând că scenariştii au vulgarizat
romanul, pierzând (susţin ei) "substanţa unei opere de
excepţie, ucigând laolaltă personaje şi farmecul atmosferei care
le înconjura". La această acuzaţie, Popovici a răspuns
în finalul scrisorii sale, cu întrebarea: "A citit cineva
scenariul să vadă «cât de vulgar este»?"
Nu în acest sens trebuie să fie
interpretată vulgarizarea din reproşurile moştenitorilor, ci sub
aspectul ieftinirii a tot ceea ce s-a preluat din roman, al căderii
în simplism, al pierderii oricărei coerenţe, al degenerării la un
nivel infantil-retardat. Adrian Popovici a extras o serie de
componente disjuncte (episoade personaje, replici), alăturându-le
într-o însăilătură haotică şi fără nici un Dumnezeu. Ar
însemna un efort sisific (atât ca amplitudine, cât şi ca
zădărnicie) să încercăm trasarea unor conexiuni cu cartea
din care s-a inspirat - motiv pentru care, ca şi din respect pentru
marele scriitor român al secolului trecut, vom face abstracţie de
el şi opera sa, discutând în continuare "Eva" aşa cum
însuşi realizatorul său preferă: ca pe "o operă care
produce drepturi de autor".
...De
altfel, cine vede filmul fără a şti nimic despre procesul genezei
sale nici n-ar bănui că porneşte de la o carte (fie şi de Eugen
Şerbănescu, eventual, darmite de Radu Tudoran!). Povestea de pe
ecran curge exact ca exerciţiul unor copii cam tălâmbi care şi-au
zis să filmeze şi ei ceva cu minidiviu' lu' tata. Câteva personaje
îngrămădite, fără vreo identitate clară, fără substanţă,
fără motivaţii, fără nimic... Tot ce fac şi tot ce zic, fac şi
zic fiindcă aşa i-a trecut spontan prin... vorba-ceea, ăluia
care-a chemat actorii sub pretextul că cică acolo s-ar face un
film. Nu poţi să spui că sunt clişeatice, căci şi clişeele au
un sens, un conţinut al lor, atâta doar să s-au demonetizat prin
folosire abuzivă - pe când fantoşele de-aici au tot atâta viaţă
şi credibilitate ca nişte siluete d-alea de la bâlci (mai nou, au
apărut şi prin mall-uri), unde-ţi bagi capu-ntr-o gaură ca să te
pozezi de gât cu Miţa Biciclista sau cu Paris Hilton. Noianul de
întâmplări prin care se perindă ele e la rândul lui disjunct,
confuz şi complet neveridic - o budincuţă fleşcăită de anecdote
dinaintea şi din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial,
petrecute undeva în Europa, cu câteva detalii româneşti puse de
formă pe fundal.
Ca
să exemplificăm puţin, putem spune că relaţia amoroasă cu Tudor
se înjghebează din câteva vorbe banale, fără să se justifice
nici măcar în planul unei eventuale atracţii fizice (interpretul
Vincent Regan fiind la fel de cuceritor ca un dulap biped pe care
cineva a desenat cu cretă ochi, nas şi gură - şi jucând cam la
fel, ceea ce nici nu-i de mirare, din moment ce are la activ roluri
de profundă compoziţie, în "Troy", "300" sau
"Clash of the Titans"). Nici Patrick Bergin nu-i cu nimic
mai convingător, oricât a jucat el în "Sleeping with the
Enemy" şi "Patriot Games" - aici, e proptit într-o
căsnicie existentă doar cu vorba, urmărită schematic prin doar
câteva secvenţe disparate, alese la întâmplare. Rămâne de
neuitat episodul când cei doi soţi se plimbă călare pe munte, şi
deodată apare în faţa lor fostul iubit, revenit brusc după câţiva
ani - la care, Eva îşi lasă bărbatul cu ochii-n soare, fuge după
celălalt, se dau în cai cât se dau, pe urmă se dau puţin şi-n
bărci (la figurat, desigur), sub un pom, pe urmă se dau în bărci
mai mult (acum şi la propriu, că-i vedem la mare; ce făcea soţul
cel cornut în timpul ăsta, nu ni se spune), până când ea ne
informează, din voice over: "Dar a trebuit să se termine şi
vara aia...", şi povestea merge mai departe.
Sau,
când îl conduce ea la vapor, şi apare un băietan care, nitam
nisam, se ia de ea pe cheu: "Tanti, ce frumoasă eşti!"
Schimb de platitudini, şi gata. Trec nişte ani, şi se-ntâlnesc
întâmplător, schimbă două amabilităţi, şi atât. Îi mai
vedem o dată sau de două ori, pe la nişte baluri - şi deodată,
moment dramatic, el dă să plece la răzbel, şi ea, cică: "Eşti
cel mai bun prieten al meu!" - e ce să-ţi povestesc! - după
care aflăm că ăla a murit la Cotul Donului, sau la Rovine, sau la
Tapae, nu e foarte clar unde... (oricum, îl joacă un anume Dustin
Milligan, care se pierde-n peisaj cu toată graţia de care e în
stare un rol atât de imaterial).
Popovici
reuşeşte performanţa de a-l compromite chiar şi pe Michael
Ironside, mai ales în secvenţa-n care moare (mai mult nu zic,
mergeţi să vedeţi!) - că măcar despre Maia Morgenstern, cât e
ea de mare actriţă, ştim deja că ştie să joacă şi prost dacă
i-o ceri cu tot dinadinsul (ca de pildă, la Cărmăzan, în "O
secundă de viaţă"; aici se face de râs în penibila secvenţă
a încercării de dezvăluire despre viol). Mai mişună pe-acolo
Vlad Rădescu, în rolul medicului care-o anunţă pe Eva că-i
gravidă înainte să piardă sarcina (episod complet inutil, aşa
cum a rămas în film), şi mai apare fără nici un rost la proces
şi la un bal, ca să-i iasă zilele de filmare. Şi Claudiu Bleonţ,
în rolul altui medic care nici el nu rezolvă nimic. Amândoi
vorbesc într-o engleză mioritică de mai mare dragul - conform
monumental-mononeuronalei decizii ca filmul să parleze-n langajul
Bătrânului Will.
…...............
Staţi,
c-am uitat-o pe actriţa principală: Amy Beth Hayes, nu-i urâtă
deloc, şi nici nu-şi arată vârsta - la douăzeci şi şase de
ani, îi dai douăzeci şi cinci (inclusiv în secvenţele de la
început, unde Eva avea doar şaisprezece).
A,
şi pe Vanessa Redgrave, în rolul Evei bătrână, n-o s-o vedeţi
altundeva decât pe paginile de web ale filmului: au scos-o la montaj
- sau, poate, nici n-au filmat-o, o fi fost ţeapă încă de
la-nceput, ca asta de-acum cu Pierce Brosnan. Ori, te pomeneşti că
n-am observat-o eu? Mai ştii...?
Mihnea
Columbeanu
13-14
octombrie, 2010
Bucureşti,
România
________________________________________________________________
Adrian
Popovici face un „thriller moldovenesc” à la Titanic
Cu puţin înainte de a lansa pe ecrane un film demontat de critica de specialitate – Eva, regizorul Adrian Popovici a mai terminat de filmat un altul: Se caută o mamă, produs de Moldova Film, Diametral Film şi Artis Film (...)
(...)Tot
casa de producţie Artis Film (condusă de Cornelia Paloş, fost
consilier în Ministerul Culturii pe problemele cinematografiei)
anunţă, în acelaşi comunicat, că are în vedere „participarea
la festivalurile internaţionale de film de la Berlin şi Cannes”.
Totul
se petrece identic cu romanul “Fiul Risipitor”: După
moartea tatălui ei, Eva se mutase împreună cu mama ei, Maria (Maia
Morgenstern),
și cu sora ei mai mare, Betty (Emily
Hamilton),
în casa unchiului Alfonse (Michael
Ironside),
un maior de cavalerie lacom și fustangiu. Fiind doar tolerate acolo,
cele două fete doreau să se mărite pentru a scăpa din casa
maiorului. Alfons intrase într-o noapte în camera lui Betty și a
profitat de ea, amenințând-o că le arunca pe toate trei în stradă
dacă va spune cuiva ce s-a întâmplat. Betty îi mărturisește
Evei, însă neagă povestea în fața mamei sale.
La
22 iunie 1936, în ziua în care a împlinit 16 ani, Eva l-a cunoscut
pe Tudor, un bărbat tânăr care locuia în apropiere. El fusese
plecat din țară și se întorsese acasă după câțiva ani ca un
„fiu risipitor”...
Nessun commento:
Posta un commento