Trei
poeme dramatice dure
![]() |
Autoarea cu Teodor Baconschi |
Cehov,
Dostoievski, Zola, Claudel și Sfântul Francisc din Assisi: iată
figurile tutelare care mi-au răsărit în minte, citind teatrul
poetic și chirurgical-alegoric la care Diana Turconi a recurs pentru
a-și pune în pagină obsesiile fondatoare sau distructive,
fantasmele și amintirile transfigurate, ba chiar - de la un anume
nivel al lecturii în sus - intuițiile filosofice. Avem în acest
volum nu doar un evantai de teme – de la lupta de clasă și
ororile utopiei comuniste, până la fatalitatea neînțelegerii în
comunicarea dintre oameni – ci și o biografie transfigurată
dramatic. O confesiune deghizată în scenografia unor siluete
emblematice pare să fie, de la început, miza secretă pe care
pariază autoarea.
Există în replicile fiecărui personaj, ca și în inserturile
monologale, un soi de teatru al cruzimii, servit de tușe naturaliste
și de observații psihologice ornate aforistic: o tăietură a
limbajului care lucrează cu sugestia unui eșec obscur și pătrunde,
ca într-un act nemilos de vivisecție, în carnea unui adevăr mereu
amânat, mereu explorat, cu un soi de acuratețe terifiant de lucidă.
Nu cred că această dramatizare a ideilor, surprinsă mereu în
clarobscur, se pretează la o punere în scenă fidelă, adică la o
adaptare regizorală mecanică. Textul însuși are o gravitate
incantatorie, adesea solemnă, care-l situează mai curând în
specia, orfică, a profeției. Diana Turconi nu inventează personaje
definite prin coloristica unui jargon caracteristic și nici situații
propriu-zis dramatice, punctate de tăceri și explozii de
emotivitate. Ea lucrează cu subtonuri simbolice, menite să deseneze
nu atât o atmosferă, cât o concluzie existențială. Dincolo de
dramatis personae pâlpâie dorul unei naturi decăzute și
restaurate, în plină nostalgie paradisiacă. Aici cade, suav,
accentul franciscan, grație căruia autorea pare să răscumpere
meschinăria, grotescul și prozaicul ”factorului uman”. Istoria
(cu ecourile sale concrete, incluzând recurent mitologia bolșevică)
funcționează ca o arenă în care binele și răul, idealul și
coruperea lui prin resentiment, autoamăgirea și sfidarea
parvenitului se contopesc într-un final neutru, deschis.
Nu
există, în aceste piese teatrale, învingători și învinși, ci
mai curând indivizi capturați într-o enormă pânză de păianjen.
Un tablou sumbru, străluminat de metafore fabulistice (caii, câinii,
muștele, vulpea turbată) ne este înfățișat cu impudoarea
obiectivă a unei analize de laborator. Cele trei piese reunite în
prezentul volum respiră unitar, ca niște pietre strânse în
montura unei bijuterii, solicitându-ne simultan admirația literară
și frisonul mineral, aproape sepulcral, al condiției de care nu
putem scăpa. Sigur, după Beckett, ai putea spune că teatrul Dianei
Turconi e departe de etica non-sensului, dovedindu-se chiar tonic în
dârele sale de umbră adesea tandră. Cititorul va găsi în el nu
atât ”mesajul” unei iluminări, cât aspirația unei împăcări
cu sine și cu povara oricărei vieți.
![]() |
Lansare volum - autoarea cu Nunțiul apostolic în România și cu Teodpr Baconschi |
Teodor Baconschi
Nessun commento:
Posta un commento