Volumul
Eu
sunt ȚINTA
GEO
BOGZA
în
dialog cu Diana Turconi
Postfață
semnată de Sorin VIERU
MAHATMA
Dacă
îmi iau libertatea de a adăuga câteva rânduri acestei scrieri, o
fac numai în calitate de martor al împrejurărilor în care ea a
prins ființă.
De-a
lungul vieții sale, Geo Bogza a refuzat sistematic întâlnirea cu
interviul. Ceea ce nu înseamnă că ar fi evitat întrebările
incomode, confesiunea, privirea scrutătoare. Întâlnirile cu Bogza
erau adesea prilejul unui torent de gânduri – amintiri, reflecții,
examene de conștiință. Natură confesivă, scriitorul nu accepta
însă convenția interviului.
Și
totuși, după toate aparențele, Geo Bogza sfârșește prin a
acorda interviul atâta vreme refuzat. O carte în condominion ca
aceasta de față nu este, prin excelență, o carte-interviu? Aș
spune că nu! A sta de vorbă, a întreba și a răspunde, a
consemna, poate însemna, în genere, mult mai mult și poate însemna
cu totul altceva.
Șirul
discuțiilor neconvenționale la care asistăm conține momente de
autentic dialog, în cadrul căruia relația exterioară întrebător
respondent - condiția generică a interviului - evoluează într-un
raport mai subtil. întrebătorul nu este reprezentantul unor
mass-media, respondentul nu este o victimă consimțindă,
manipulator sau (și) manipulat al unor mass-media.
Cartea
aceasta poate părea o simplă întâmplare publicistică, un
accident. Un accident, desigur, dar unul răscolitor. Devenit posibil
numai pe fondul unei vechi admirații a Dianei Turconi pentru Geo
Bogza și al unei vechi prietenii pentm familia extraordinară a
fraților Bogza.
În
scrierea acestei cărți, nu hazardul, ci un aspru comandament a
jucat rolul principal. Diana Turconi a trecut la realizarea metodică
a intenției sale mai vechi de a transmite ceva din irepetabilul unor
conversații cu Geo Bogza doar atunci când proiectul i-a apărut nu
numai ca un lucru pe cât de dificil și riscant pe atât de
atrăgător, ci de-a dreptul ca împlinirea unei datorii. În
circumstanțele-limită în care s-a aflat în ultimii ani Geo Bogza,
un asemenea proiect apărea ca o posibilitate de a prelungi viața
activă a scriitorului.
Pentru
Geo Bogza, intervalul alcătuirii acestei cărți a fost încărcat
de o stranie necesitate. Moartea îl pândea, îi trimitea somații
drastice, se răzbuna pe un mare trăitor. Scriitorul era aproape
țintuit la pat, aparent redus la neputință și așteptând
resemnat ceea ce va urma. Forțele fizice îl părăseau, suferința
îi marcase tragic chipul. Puțin confesiv, ermetic chiar, părea
dispus să asculte, nu și să vorbească. Infinit de tăcut, atent,
concentrat în sine, luptând împotriva unei nesfârșite oboseli.
și cântărindu-i din priviri pe cei din jur, supunându-i unui mut
examen, întrebându-se, cumva, dacă nu s-a înșelat asupra lor.
În
aceste circumstanțe s-a țesut cartea. Ea poate fi privită,
superficial, ca un interviu-fluviu, având o legătură slabă sau
nulă cu încercarea prin care trecea autorul. Sau, tot superficial,
poate fi privită ca determinată exclusiv de condițiile-limită
evocate mai sus. Mai drept ar fi să admitem că adevărul se află
undeva la mijloc. Legată de circumstanțe, cartea se ridică
deasupra lor, învingându-le. De aceea, cartea apare și ca un
exercițiu major în care condiția liminară a precarității fizice
este ignorată, cu oarecare crispare la început, cu degajare ludică
mai pe urmă. Eu o percep de-a dreptul ca pe un miracol, ultimul din
cele legate de numele lui Mahatma, cum îl numeau câțiva apropiați.
Fiindcă în cartea aceasta este prea puțin vorba despre boală.
Cititorul, până la penultima pagină, nu poate decât întrezări
din nuanțe infinitezimale, tragismul fundalului pe care se
desfășoară discuția.
Din
cartea aceasta se poate deci învăța ce înseamnă a sfârși în
forță, atunci când propriul tău corp te-a trădat. Destrămat de
boală, Geo Bogza înfăptuiește un miracol atunci când își adună
puterile într-o replică, într-un răspuns. Iar întrebările, cel
mai adesea, nu sunt circumstanțiale, nici comode. Cu greu poți
întrezări din aceste pagini înfiripate în mediul purei oralități,
împrejurările dureroase în care au fost aduse pe lume; umilul rost
al rândurilor de față este tocmai acela de a cere cititorului să
facă acest efort.
Dacă
despre suferințele fizice ale lui Geo Bogza vine prea puțin vorba
în cartea de față - dilemele și suferințele vremurilor istorice
și ale societății noastre de acum, în schimb, dilemele
scriitorului însuși nu sunt ocolite. La întrebarea pe care o pune
Diana Turconi: «Ce se întâmplă cu un om, când răspunsurile
aflate la o vârstă nu îl mai satisfac și trebuie să caute altele
noi?» răspunsul lui Geo Bogza, valabil, desigur, nu numai în sfera
politicului ci a existenței în întregul ei este: «Cred că nu
trebuie să se teamă, ci să-și trăiască plin de curaj
inconsecvențele». Pentru această asumare până la capăt, Bogza
poate fi admirat și iubit cu dragoste reînnoită. Hulitorii lui
oportuniști de azi, care au uitat ce scriau ieri nu merită decât
tăcutul nostru dispreț.
Sunt
convins că proiectul final al scriitorului a fost acela de a
traversa ultima încercare a destinului în deplină demnitate și,
dacă se poate – în mod incredibil, Geo Bogza a putut! –
regăsind mari insule de seninătate în singurătatea sa. Cei care
au stat în preajma lui pot da mărturie că proiectul a fost efectiv
împlinit, că ultimele rezerve de energie spirituală au fost
aruncate în luptă. Mărturie și această carte surprinzătoare.
Care e mai mult decât o realitate textuală. Este o parte grăitoare
pentru întreg. Grăitoare pentru luciditatea cu care Geo Bogza a
comentat până la sfârșit spectacolul istoric și comedia umană;
grăitoare pentru demnitatea, pentru seninătatea, pentru veghea
neobosită a paznicului de far.
Sorin
VIERU
crispedia.ro
crispedia.ro
Un document remarcabil, de-a dreptul savuros este volumul Eu sunt ţinta (1996), ce include interviul luat de Turconi-Bubenek lui Geo Bogza în intervalul „18 iulie 1992 (Snagov) - 14 septembrie 1993 (Spitalul Elias)". Discuţia este însoţită, de obicei, de câte un moto din opera scriitorului. Întrebările urmăresc biografia lui Bogza şi a familiei lui, fundalul social-politic de epocă, de la regii României, Mihai I, Carol al II-lea, mişcarea legionară, instaurarea la putere a comuniştilor, perioada lui Nicolae Ceauşescu la revoluţia din 1989, precum şi ambianţa literară: perioada avangardistă, evocarea unor scriitori (Mihail Sadoveanu, Gala Galaction, Marin Preda, Nichita Stănescu, Petre Ţuţea, Mircea Eliade etc.), întoarcerea la cărţile preferate, rememorarea unor anecdote din perioada totalitaristă. Se discută şi despre dragoste, frumuseţe, singurătate, filosofie. Răspunsurile lui Bogza vin prompt, spumoase, memorabile deseori, aforistice.
În completarea dialogului este republicat Poemul invectivă (apărut în 1933) şi se reproduce o selecţie a scrisorilor trimise de Constantin Noica lui Geo Bogza. Volumul este ilustrat cu fotografii ale scriitorului, precum şi cu desene, unele inedite, semnate de S. Perahim, Victor Brauner, M. Blecher, Constantin Brâncuşi, dar şi de interlocutor. În fine, Mica prăvălie cu orori (1997) este o culegere de proze scurte, subintitulate „11 romane", populate de personaje misterioase: vagi informatori, aristocraţi decadenţi, adolescenţi rebeli, cupluri în destrămare etc. Stilistica tranşantă alternează cu ambiguitatea poetică, cu sugestia nostalgică sau cu notaţii ce definesc o feminitate discretă. Sunt surprinse evenimente politice, sunt restituite revelaţii asupra unor personaje, de asemenea certitudini, decepţii, mici bucurii, toate definind o epocă de veşnică tranziţie.
Nessun commento:
Posta un commento