Cartea
redactată de Mons. Dr. Gergely Kovács, postulatorul cauzei de
canonizare, Csilla Lázár, directoarea Muzeului memorial din satul
natal și Dr. Márta Bodó, redactor șef al revistei Keresztény Szó
(Cuvânt Creștin), onorează binecuvântata memorie a episcopului
Áron subliniind această iubire față de toți oamenii, indiferent
de naționalitate și confesiune.
Chiar
dacă nu își propune să fie exaustivă și se concentrează în
primul rând pe calea crucii a neclintitului ierarh, publicația
poate fi considerată de nișă, fără exagerare, oferind pentru
prima dată cititorului de limba română posibilitatea de a-l
cunoaște mai bine pe marele episcop transilvănean, despre care până
acum s-a publicat prea puțin în limba română.
Urmând
cu fidelitate indicațiile Moscovei, guvernul Petru Groza, care
anulase una după alta toate convențiile și tratatele semnate de
regimul burghez, a denunțat în vara lui 1948 și Concordatul cu
Sfântul Scaun. Eliberate de obligațiile legale față de Vatican,
autoritățile comuniste, încurajate de comisarii sovietici, se
dezlănțuie în infinite persecuții contra Bisericii și
credincioșilor catolici: după naționalizarea bunurilor și
desființarea învățământului confesional prin Decretul 176 din 2
august, sub pretextul de ”lărgire și democratizare a
învățământului”, la distanță de numai o zi urmează noua
Lege a Cultelor - Decretul 177, care stabilea relațiile dintre culte
și statul comunist. Reaua credință a regimului era evidentă:
oficial se aproba existența diferitelor religii și Biserici, cu
condiția ca fiecare cult să își stabilească propriul statut -
acesta trebuia însă supus de Guvern validării în Marea Adunare
Națională. În aceste momente de mare cumpănă, episcopul
romano-catolic de Alba Iulia,
Márton Áron, a fost
însărcinat de Vatican să radacteze noul Statut al Bisericii
Catolice din România. Cu prețul unor eforturi uriașe, la sfârșitul
lunii octombrie ’48, alături de episcopii Anton Durcovici și
Iuliu Hossu, Márton Áron depune propunerea de Statut la Ministerul
Cultelor. Ministrul Stanciu Stoian respinge proiectul, comunicând că
acceptă doar trei articole din cele 46 prezentate. Replica demnă a
episcopului Márton nu întârzie: acesta refuză categoric un Statut
care nu oglindește principiile de bază după care se ghidează
Biserica Universală. Înfruntând încă o dată ateismul de stat și
conformându-se indicațiilor Vaticanului, declară anul 1948 an de
devoțiune mariană.
Tensiunea
era enormă, arestările și asasinatele se comiteau fără număr,
nimeni nu se mai putea considera în siguranță. Curajosul episcop
Márton nu cedează. Așa cum nu se temuse să înfrunte autoritățile
ungare fasciste, luând apărarea evreilor din ghetouri, pe cale de a
fi deportați – atitudine publică pentru care fusese declarat
persona non-grata și expulzat - nu se teme nici acum. Toate
încercările sale succesive de a obține aprobarea Statutului sunt
însă respinse de ministrul Stoian, care invocă pretexte fabricate
ideologic, așa încât Biserica Romano-Catolică va funcționa în
România comunistă într-o semi-legalitate și aproximativă
toleranță, menite să o vulnerabilizeze față de presiunile
autorităților. Episcopii catolici recalcitranți, alături de
numeroși preoți care nu au răspuns la solicitările de trădare a
Bisericii lor – între care ralierea la așa-zisa mișcare a
”partizanilor păcii” - au fost aruncați în infernul
recluzionar, unde vor suporta tratamente pe care limbajul comun nu le
poate reda în toată grozăvia lor. Prin Pastorala din 11 octombrie
’48, episcopul Márton îi pregătea sufletește pe preoții din
subordinea sa pentru a înfrunta zilele apropiate ale martiriului,
precedate de „tragedia fraților noștri greco-catolici”. Le
cerea dârzenie și rezistență prin rugăciune, interzicând
participarea la mitingurile organizate de Partidul Muncitoresc, sub
pedeapsa excomunicării; îi prevenea că lupta anticatolică se
întindea în pată de ulei, se căutau modalități pentru
desființarea Bisericii Catolice din RPR. Într-adevăr, la sfârșitul
lunii octombrie, toți cei șase episcopi greco-catolici au fost
arestați, iar pe 1 decembrie '48, prin decretul 358, cultul
greco-catolic a fost trecut în ilegalitate și toate bunurile
acestuia confiscate. Indicațiile Anei Pauker din mai ’49 erau
clare: prelații catolici trebuiau compromiși în orice fel, sub
acuzația de a fi comis infracțiuni de drept comun și înscenarea
unor infracțiuni precum traficul de valută. Tot astfel s-a procedat
și în privința laicilor ramași fideli Bisericii.
Așa cum se aștepta, episcopul
Márton Áron a fost arestat la 21 iunie 1949; în luna iulie a
aceluiași an, Papa
Pius al XII-lea
îl numește arhiepiscop
titular ad-personam. Va
rămâne în detenție până în 1955, trecând prin mai multe
închisori și cunoscând toate suferințele și înjosirile
de care aveau parte în acei ani fii Bisericii Catolice. Deceniile
următoare aveau să îl supună la nenumărate alte încercări –
domiciliu obligator, cenzură și restricții de orice fel,
târcoalele și presiunile spionilor regimului, adeseori mascați în
sutană, un grav accident, provocat după metodele cunoscute.
Dragostea enoriașilor, prietenia și încrederea greco-catolicilor
aflați în clandestinitate, recunoștința discretă a poporului
evreu și protecția divină i-au fost însă alături.
Familia
mea aparținea unei minorități privite de autoritățile Republicii
Populare cu neîncredere și ostilitate, deoarece își avea
rădăcinile în Occidentul
puted, sursă a tuturor
relelor, și în mod special în lumea catolică, decretată de
ideologia atee instrument
servil al imperialismului anglo-american, domeniu al marelui dușman,
Papa-de la–Roma. Prelații
catolici și credincioșii erau numiți generic cârtițe
ale Vaticanului, trădători de țară, dușmani ai poporului
muncitor și ai dreptei credințe.
În biblioteca din apartamentul unde ai mei fuseseră evacuați
forțat, în douăzeci și patru de ore, din vila proprietate, cu un
an înainte de arestarea tatei și a fratelui său, arhitecți cu
doctoratul la Milano, sub acel pretext de trafic
de valută, cărțile
stăteau rânduite unele în spatele altora, pe trei rânduri. Cele
mai prețioase, autori străini, enciclopedii și dicționare în
italiană, franceză sau germană – comori care nu se găseau în
librăriile vremii – se găseau tocmai în fund, ascunse de
privirile căpitanului Constantin Antohi, care îl interogase pe
tatăl meu în închisoare și primise apoi repartiție să locuiască
vreme de cinci ani împreună cu noi, supraveghindu-ne la domiciliu
și jefuindu-ne cu orice ocazie.
Nu
împlinisem încă cincisprezece ani când aveam să descopăr,
alunecată în mâinile mele dintr-un dicționar, o broșură cu
coperți gălbui – Divini
Redemptoris a Papei Pius al
XI-lea, versiunea în italiană. M-am pus imediat pe citit, textul se
referea la persecuțiile declanșate de sovietici împotriva
Bisericii Universale, despre lupta
voită în mod rece și pregătită cu atenție împotriva a tot
ceea ce este divin. Între
paginile acelea tensionate, am găsit și o foaie de caiet acoperită
de ortografia îngrijită a bunicului meu – copia unei scrisori
adresată de reprezentanții Bisericii Catolice de ambele rituri
primului ministru Petru Groza – un protest împotriva faptului că
aproape trei milioane
de cetățeni ai Republicii Populare Române, fii ai Bisericii
Catolice se văd tratați din partea legilor și a autorităților,
ca și cum ar fi vrăjmași ai țării, ca vinovați de crime
împotriva poporului, ei care sunt fiii acestui pământ, pe care-I
lucrează de veacuri cu sudoarea frunții lor...
Tatăl meu m-a găsit aplecată peste acele fraze, dar nu a părut
nici uimit, nici neliniștit. La noi acasă se vorbea deschis despre
ce se petrecea în țară și în lume, nu îmi fusese impus
niciodată să nu repet în afară ceea ce auzeam, dar un anumit simț
al pericolului mă făcea să tac asupra a toate, ca și cum ce aflam
ar fi fost o rugăciune pentru cea mai strictă intimitate. Cu felul
lui special de a prezenta faptele, conturându-le fără crispare sau
otravă în voce, dar cu accente care le făceau de neuitat, tata
mi-a vorbit de Padre Mantica și de eroicul Padre Clemente Gatti,
parohii Bisericii italiene din București, foarte îndrăgiți în
familie, numindu-l și pe Márton Áron, asupra caruia apăsa
strivitoarea răspundere de a păstra nepătată onoarea Bisericii
noastre: e ca titanul Atlas cu globul pământesc pe umeri, suspina
tata, în antichitate astfel de oameni erau considerați zei, noi
creștinii le spunem însă mai frumos - îi numim fericiți sau
sfinți.
Ne-am
amintit apoi, împreună, de monseniorul Iosif Schubert, întâlnit
în anii petrecuți de acesta la mânăstirea de la Timișul-de-Sus.
Condamnat la închisoare pe viață, acesta din urmă traversase timp
de un deceniu jumătate infernul lagărelor comuniste de exterminare
de la Sighet,
Oradea,
Aiud,
Pitești,
Dej și Gherla,
fiind supus ”tratamentelor speciale” și tuturor ororilor
practicate de torționarii din sistem. În 1964 a fost eliberat și
trimis, cu domiciliu obligator, la Timișul-de-Sus; alături de el au
fost claustrați acolo preoții Hieronymus Menges și Martin Mihoc.
Drumul meu de început de viață se încrucișase cu al lor, pe când
nu împlinisem încă zece ani - mi-i aminteam ca pe niște umbre
ezitante, chipuri emaciate, marcate de suferințe extreme, dar
răspândind în jurul lor, prin glas și gesturi o nespusă,
supraomenească bunătate. Și pe aceia tatăl meu îi numea sfinți.
La
începutul lui 1969, prin eforturile pr. Hieronymus Menges, plecat
din țară în 1965, episcopul Schubert a fost răscumpărat de
Biserica Catolică din Germania și a părăsit România comunistă.
Avea un țel precis, cristalizat în urma discuțiilor secrete cu
prietenul de-o viață, episcopul romano-catolic Márton Áron:
acesta îl îndemnase să ajungă la Vatican, să îi relateze Papei
Paul al VI-lea personal, ca un supraviețuitor al infernului
recluziunii,
martiriul Bisericii
Catolice de ambele rituri. Simțind că mai are puțin de trăit,
Iosif Schubert se dedică acestui proiect. In februarie 1968 ajunge
la Roma, unde monseniorul Agostino
Casaroli,
viitor cardinal Secretar de stat, și alte personalități ale Curiei
îl recomandă Papei: era un martir în viață, trebuia ascultat.
Audiența
avea să dureze neobișnuit de mult: episcopul muribund a depus,
vreme de 45 de minute, o mărturie
cutremurătoare,
asigurându-l pe Sfântul Părinte că putea fi mândru de Biserica
Sa: cufundată în noaptea totalitară, aceasta nu cedase
tentațiilor, acuzelor, violențelor sau torturilor inimaginabile.
Episcopii greco-catolici aruncați în închisori se comportaseră
eroic, niciunul nu se lepădase de credința proprie, preferând
moartea: Vasile Aftenie, Ioan Suciu, Valeriu Traian Frențiu, Tiutus
Livius Chinezu, Ion Bălan sau Alexandru Rusu nu au scris „pe
paginile istoriei cuvintele laș sau trădător”. Și
romano-catolicii au plătit cu viața fidelitatea față de credință:
Vladimir Ghica, Anton Durcovici, Alexandru Cisar, Francis Shaffler,
Augustin Pacha,
Szilárd
Bogdánffy, Marc Glasser sau Clemente Gatti
erau doar câteva nume care îi reprezintă pe miile de prelați
supuși unui martiriu cumplit; acestora li se adăugau nenumărați
preoți neștiuți, dar ale căror merite de sfințenie nu sunt mai
mici. Bătrânul episcop i-a dat Papei mesajul de credință al
martirilor Bisericii, scris cu sânge pe o mânecă de cămașă. In
numele generațiilor viitoare, episcopul îl roagă pe Pontif să
nu-i uite pe greco-catolici:
răsplătirea lor, în sânul Bisericii, este o datorie față de
istoria creștină. Totodată îi sugerează să îi ridice pe
martirii
în viață, episcopii Iuliu
Hossu,
greco-catolic și episcopul Márton Áron,
romano-catolic, la demnitatea de cardinali.
Îi vorbește de marea credință și onestitate a episcopului
Áron, care
nu a manifestat nicio cedare, nicio ezitare și a coagulat în jurul
său rezistența împotriva enormelor presiunilor exercitate de
ateismul comunist asupra fiilor Bisericii. Dragostea și ajutorul
frățesc oferite de curajosul episcop Márton Bisericii
Greco-Catolice, în condiții de mare dificultate, erau bine
cunoscute și constituiau un merit suplimentar.
Părăsind Vaticanul,
Iosif Schubert părea descurajat: zilele lui erau numărate și ar fi
dorit să îi vadă pe cei vinovați, dinăuntrul sau dinafara
Bisericii, pedepsiți cu excomunicarea, iar pe cei rămași fideli,
dați exemplu pentru credința lor.
*
Asistând
la Consistoriul din februarie 2012, în cadrul căruia PF Lucian
Mureșan a fost creat Cardinal de Papa Benedict al XVI-lea, gândeam
că timpul Bisericii curge altfel decât cel lumesc, iar decizia de a
acționa sau a reacționa nu se constituie în simple feedback-uri
la imperativele imediatului, dar se împlinesc după o logică mai
profundă si mai răbdătoare. În
pofida îndoielilor
monseniorului Schubert, dar ținând neîndoielnic cont de pledoaria
acestuia, în același an 1969, și chiar în luna aprilie,
Preasfințitul Iuliu Hossu, episcop de Cluj-Gherla – cel care
dăduse citire Declarației de la Alba Iulia în 1 decembrie 1918 și
îi înmânase Regelui Ferdinand
Actul
Unirii -,
este creat
de Papa Paul al VI-lea Cardinal in
pectore. Urmașul
cardinalului Hossu, Mitropolitul Bisericii Române Greco-Catolice,
Alexandru Todea, va fi creat și el Cardinal de Papa Ioan Paul al
II-lea, în decembrie 1991 - în 1950, Alexandru Todea fusese
consacrat episcop în clandestinitate, în capela-baptisteriu a
Catedralei
"Sfântul Iosif" din București,
tocmai de episcopul Iosif
Schubert.
La rândul său, PF Lucian Mureșan, ajutat cu generozitate de însuși
episcopul Márton Áron să își desfășoare studiile de teologie
în anii persecuțiilor, va îmbrăca în Vatican mantia purpurie, ca
demn urmaș al celor doi predecesori de la conducerea eroicei
Biserici Greco-Catolice. Cele relatate nu constituie așadar o
înlănțuire de coincidențe aleatorii, ci trebuie privite holistic,
ca exemplu de logică a acțiunii Bisericii, înfăptuită prin
voința Suveranilor Pontifi – un semn pregnant al neuitării și
recunoștinței.
Disponibilitatea
la jertfă și chiar martiriu, dovedită prin îndurarea cu resemnare
creștină a discriminărilor și suferințelor, constituie firul
roșu care îi unește pe toți prelații români ridicați la
demnitatea de purpurați sau la gloria altarului; mulți alții își
așteaptă încă rândul, cu umilință creștină. Destinul unora
din aceștia se împletește cumva cu vorbele de prețuire rostite de
episcopul Schubert, care în ultimul lui drum spre Roma, înainte să
coboare în mormânt, a pledat cauza fidelilor Bisericii de pe
pământurile românești. Episcopul Márton
Áron,
prietenul și colegul de credință nestrămutată al episcopului
Schubert, propus de acesta din urmă pentru demnitatea de cardinal,
așteaptă la rândul său cu supunere recunoașterea vocației la
martiriu, înțeleasă ca dedicare completă a propriei ființe
pentru susținerea valorilor înalte ale credinței și eticii.
Pentru atitudinea
curajoasă din vremea suferințelor
poporului evreu, în 1999, Israelul l-a numit Drept
între popoare.
Cuvintele rostite de Cardinalul Alexandru Todea la trecerea
episcopului Márton
Áron
la cele veșnice rămân definitorii: „aduc
omagiul cel mai pur posibil pentru
marele
suflet de apostol al veacului nostru, cel care a fost Episcopul
Márton Áron.
Adio
Prea Bun Părinte. Sfânta Treime să Vă încoroneze cu cununa
gloriei eterne”. În
modestia noastră, ne alăturăm cu emoție acestui pios omagiu.
Diana
Turconi
scriitor
Nessun commento:
Posta un commento